|
עמוד:14
14 יעקב מרקוביצק 1 דלילה, בעיקר במרכזים עירוניים ) ירושלים, עכו, חיפה, יפו ( . מרבית המגויסים שירתו בצבא הסדיר, אם כי הם הועברו תדירות לשרת תקופת קצרה בגדודי מילואים . חיל המילואים נחלק לשלוש זרועות : עתודות פעילות ) אחטיאט ihtiyat ( , עתודות בלתי פעילות ) רדיף Redif ( ומשמרות מקומיים ) מסחפט' ( . בשנת 1886 שונה חוק הגיוס, שהוחל בתקופת רפורמות התאנט'ימאת, ויושמה שיטת גיוס מקיפה, בדגש על החלת חוק גיוס על גברים מוסלמים בני 20 ומעלה . סטודנטים זכו לפטור בתקופת לימודיהם . משך השירות נקבע כדלהלן : שש שנים באחתיאט, תשע שנים ברדיף ושנתיים בחילות המצב ) Mushaifz ( . מגויסי המילואים נקראו בהתראה קצרה מאוד . למעשה, היו פרקי שירות קצרים שכיחים עד מאוד במסגרת חיל המילואים התורכי . רבים מבין מגויסי המילואים היו כפריים, אשר מילאו את תקני כוח האדם שהיה דרוש למפקדי החיל החמישי בזירות ארץישראל וסוריה . 4 הפיקוד הצבאי לא נטה להציב בארץ חילות של מגויסים ילידי המקום, הן משום העריקות והן משום שבעיני השלטון היתה מהימנותם פחותה . בארץ, כבמקומות אחרים, הקיף הגיוס לצבא רק חלק מן החייבים בשירות, וזאת לא רק מחמת ההשתמטויות והעריקות . בין אם נבע הדבר ממחסור בכסף ובין אם מקשיי מינהל, מהיעדר צורך מיידי בכוח אדם לצבא, או מהשאיפה לקיים חיי כלכלה תקינים, לא גוייסו כל החייבים בגיוס, ולפרקים נהגו בשיטת הפלת הגורלות, כדי לקבוע את החייבים לשירות . בדרך כלל היה גיוס שנתי, אולם לאחתיאט היו גיוסים ספוראדים, לאור הנסיבות המדיניות והצבאיות שבפניהם ניצבה האימפריה . גיוס מילואים בקנה מידה נרחב נערך רק בעת מלחמה או בשעת מרידות מבית; או אז גויסו כוחות המילואים, אם לחזית ואם לשמירת הסדר במחוזות אחרים, וכוחות מילואים מאזורים אחרים הוצבו לפי הצורך בזירת ארץישראל . תקופת גיוס המילואים גרמה בדרך כלל התרגשות רבה בארץישראל, ולא פעם הופנה זעמם של המגויסים ושל האוכלוסייה המוסלמית בכללותה נגד בני העדות הלאמוסלמיות, שגם לא גויסו לשירות וגם הואשמו בכך, שכביכול בשל קשריהם עם השלטונות נגרם הגיוס . 5 במקרים שבהם ניצבו אויבים אירופיים מול הקיסרות, באו לידי ביטוי הסולידריות וההתנגדות ל'כופרים', שהיו אופייניים לאוכלוסייה המוסלמית בארץ . ההתנגדות ל'כופרים' היתה תגובת נגד להסתייגותם של הלאמוסלמים בארץ, מעת החלת גיוס החובה עליהם לאחר מהפכת התורכים הצעירים . 6 בעיני 'היישוב הישן' היה הפטור מעבודת הצבא יתרון גדול, גם בשל העובדה, שהעולים החדשים מרוסיה וממזרח אירופה נשאו בלבם זיכרונות
|
העמותה לחקר כוח המגן עש ישראל גלילי ע"ר
|