הקדמה: קיבוץ ומגדר: האתגר הניאו-ליברלי

עמוד:12

12 סילביה פוגל­ביזאו' התנועות בכנות בשנת ,2000 לאחר שבמרוצת שנות התשעים נעצרה פעילותו הענפה של ה'מדור'; גם יחידה זו קמה כתוצאה מיוזמה פמיניסטית כדי לחולל שינוי מלמעלה למטה, כאשר כל פעיל ופעילה מתפקד / ת כמוכן שינוי המקדם / ת את שוויון ההזדמנויות המגדרי ) וגשל, 2002; סיני, 5002א; ,2003 Palgi ( . מטרת ספר זה היא לנתח ולהבין מפרספקטיבה מגדרית את תהליכי הסתגלותה של התנועה הקיבוצית לעידן הניאו­ליברלי, תהליך שנהוג לכנותו ה'שינויים', תוך השמעת קולותיהן האישיים והמגוונים של הנשים . ניסיון חייהן, המשגתן, והפרשנות שהנשים מקנות למציאות, מאפשרים לנו להבין את התהליכים מנקודת מבטו של הפרט, בשונה מהשיח הקנוני שמתאר את ההוויה הקולקטיבית ) ברנשטיין, 2001 ( . אנו מבקשים להתחקות אחר יסודותיו ההיסטוריים של הסדר המגדרי בקיבוץ, אשר במשך דורות מיקם את הנשים מחוץ למוקדי שליטה על המשאבים הכלכליים והתרבותיים­אידיאולוגיים של הקולקטיב, ואף מיקם אותן מחוץ למוקדי ההשפעה המהותית על ניהול הקהילה השיתופית . התחקות זו נעשית כדי לחקור את הנסיבות ההיסטוריות שהפכו את השתלבות הנשים בתהליך השינוי החברתי להשתלבות על בסיס אינדיווידואלי בלבד, כל אישה וגורלה . לשון אחרת : במסגרת זו, ברצוננו להבין איך ולמה הנשים ניצבו באורח אינדיווידואלי, כל אחת על פי דרכה, מול גל ה'שינויים' . מטרה נוספת של ספר זה היא לעקוב אחר התנהלות תהליך השינוי עצמו, תוך הכרת קבוצת האנשים היוזמים והמובילים אותו, גברים ונשים כאחד . לשם כך נבחנות ההזדמנויות ההשכלתיות והתעסוקתיות השונות הנפתחות בפני הנשים בקיבוץ, אך גם מתוארים המחסומים המבניים והתרבותיים שעדיין קיימים או שנוצרים מחדש . כמו כן, נבדקת השפעתם של ה'שינויים' והאינדיווידואליזציה בספרה הפרטית של הקיבוץ, ונחקרת הבניית האלימות במשפחה כיום, לאור תהליכים אלה בקיבוץ . ברצוננו להשמיע גם את קולותיהן של הנשים, ולתאר איך הן חוות כיום את ה'שינויים' ואיזו פרשנות הן מקנות לתהליכים אלה בתחום המשפחה, העבודה והדמוקרטיה ההשתתפותית בקיבוץ . חלוקת הספר משקפת את המטרות שתוארו כאן . השער הראשון, על אמהות, נשיות ומעגלי הדרה, מתאר את הדרתן ההיסטורית של הנשים ממוקדי הכוח הארגוניים והאידיאולוגיים של הקיבוץ, במסגרת מוסד האמהות הקיבוצי, על גלגוליו השונים . השער השני, לאן אנחנו הולכות מכאן ? מבט מגדרי על השתנות הקיבוץ, מתייחס ברמת המאקרו לתהליך השינוי הניאו­ליברלי המתרחש בקיבוץ כיום . אותו תהליך מתנהל תוך התעלמות מהריבוד המגדרי ההיסטורי שתואר לעיל . כפי שהדברים באים לידי ביטוי בפרק, הנשים משתלבות בתהליך אנדרוצנטרי זה, אם ברצון ואם בכוח, כי הן חשות שאינן יכולות לשנותו, לא בספרה הציבורית ולא בספרה הפרטית . בשער השלישי, אני חיה לי מיום ליום, מתואר תהליך השינוי החברתי בקולן של הנשים עצמן . בהתאם לכך, מתארות

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר