|
עמוד:14
דיוגנס לארטיוס 14 אפלטון דיבר עליו רעות, אמר : "גורלו של מלך הוא לעשות 12 טוב ולהיות מושמץ . " ( 4 ) פעם, כאשר נכנס כחניך בפולחן המיסטורין של 13 אמר הכוהן כי מנת חלקם של חניכים אורפאוס, במִיסְטֵרִיוֹת אלה תהא טובות מרובות בשאול ; "מדוע אפוא," אמר אנטיסתנס, "אינך מת ? " ופעם הקניטוהו, על שלא נולד לשני הורים בני חורין ; השיב : "הן אף לא לשני מתגוששים, אולם אנוכי מתגושש . " כאשר נשאל, מדוע יש לו תלמידים מעטים, ענה : "כי אני מגרש אותם במטה של 14 שאלוהו מדוע הוא נוזף בתלמידיו בחומרה, "גם כסף . " רופאים," אמר, "נוזפים כך במטופליהם . " פעם ראה נואף במנוסה, "הוי אומלל," אמר, "יכולת להימלט מסכנה כה 15 הוא היה אומר, כשם שמוסרגדולה במחיר אוֹבּוֹל . " 12 השוו אפיקטטוס, השיחות, ד, ,6 20 ( מיוונית : ש' ויסמן ) : "וכי מה אומר אנטיסתנס ? כלום לא שמעת מעולם ? 'כורש ! גורלו של מלך הוא להיטיב לעשות ולהיות לשימצה בפי הבריות . '" מרקוס אורליוס, מחשבות לעצמי, ז 36 ( אותו הציטוט ) . 13 פולחנות המיסטורין ( המיסטריות ) היו בחינת סוד השמור רק לאלה שעברו את טקסי החניכות . הפולחן שנזכר כאן נקשר בשמו של המשורר / זמר האגדי אורפאוס, אשר נחשב לאבי המיסטריות וכת האורפיים ( אורפיסם ) . ראו ביתר הרחבה פוקס ( 1984 ) 224 – 225 ; עמית ( 1998 ) 227 – 229 . 14 מטה של כסף הוא, ככל הנראה, משל להוראה משובחת שאינה מתאימה לכל אחד . עם זאת, אפשר שמדובר במטה של ממש ( ואולי לא של כסף, אלא של עץ ; ראו להלן סעיף 21 ) . 15 כלומר, יכול היה לשלם אובול ( מטבע בעל ערך קטן ) ליצאנית ובכך להימנע מסכנה .
|
|