|
עמוד:13
13 ה מ ג ד ל ה נ ו ט ה ל י פ ו ל מוכיח שבכל הנוגע לסופרים אנחנו שרויים בעלטה ; כל אחד יכול ליצור תאוריה משלו ; מקור התאוריה נובע כמעט תמיד מרצונו של בעל התאוריה להוכיח את מה שהוא מבקש להאמין בו . תאוריות אם כך הן עניין מסוכן . ועם זאת עלינו לקחת את הסיכון וליצור היום תאוריה בבואנו לדון במגמות המודרניות . כשאנחנו מדברים על מגמות או תנועות אנו קושרים עצמנו מיד לאמונה שיש כוח כלשהו, השפעה או לחץ חיצוני חזקים דיים להטביע חותמם על קבוצה שלמה של סופרים שונים, עד כדי כך שלכל כתביהם יש מאפיינים משותפים . לכן עלינו להעלות תאוריה באשר למהותה של ההשפעה הזאת . אבל הבה נזכור תמיד — השפעות יש רבות לאין שיעור ; סופרים הם אנשים רגישים לאין שיעור ; ולכל סופר רגישות משלו . זו הסיבה שהספרוּת משתנה תמיד כמו מזג האוויר, כמו העננים בשמיים . קראו דף של סקוט ; אחר כך של הנרי ג'יימס ; ונסו להבין את ההשפעות שבעטיין שונה הדף האחד מן האחר . מובן שנבצר מאיתנו . אנחנו יכולים לפיכך רק לקוות שנצליח לציין את ההשפעות הגלויות ביותר שגיבשו סופרים לכדי חבורות . ספרים הם צאצאי ספרים כשם שמשפחות הן צאצאי משפחות . חלקם צאצאי ג'יין אוסטן ; אחרים צאצאי דיקנס . הם דומים להוריהם, כשם שילדים אנושיים דומים להוריהם ; ועם זאת גם שונים
|
|