|
עמוד:36
כסלו תשפ"ה . דצמבר 4202גיליון 99 36 בשבע חזיתות הסתמכות על לקחי העבר . לתלמידים ולבני הנוער נמשיך לספר סיפורים, ושהוותיקים ימשיכו להעלות זיכרונות . ערכי המודיעין אמורים להתמקד בעיקר בחשיבה - ללמד ולחנך לכך : איש מחקר אמור לחשוב ! ( לא רק המחקר, כמובן, אבל החשיבה המחקרית היא המאתגרת במיוחד, והכשלים הקלאסיים היו בתחום הזה ) . האם מלמדים את אנשי המחקר לחשוב ? להערכתי - ממש לא . ואפשר לעשות זאת : בשנים האחרונות צללתי לתחום חקר המוח ( כאשר הקמתי סטארט - אפ ייחודי לשיפור יכולות קוגניטיביות ) . בחקר המוח ידוע, שתוצרי חשיבה ייחודיים, מקוריים ויצירתיים נוצרים כאשר האדם "חושב עם עצמו" - בלי מחשב ובלי כל קלט חיצוני . רק עם עצמו . לפעילות הזאת אחראיות רשתות נוירונים הנקראות "רשת מצב ברירת מחדל" . חייבים לחשוב, חייבים לחשוב חשיבה מעמיקה, חשיבה אישית, לבד . וגם - חייבים ללמוד לחשוב . לפני שנים נכנסתי לחדרו של בני י' ( אז תלמיד כיתה י"א ) . מצאתי אותו יושב על מיטתו ובוהה בחלל החדר . הזדעקתי ( בכל זאת, % 50 פולני . . . ) - "מה קורה ? שיעורים ? עבודה בחצר ? עבודה בגיאוגרפיה ? התכוננות למבחן בשבוע הבא ? ! " תשובת המחץ שקבלתי ממנו הייתה : "אני חושב" . עד היום י' הוא אשף החשיבה האסטרטגית וגם הפך את זה למקצועו . סא"ל נטקה האגדי ( ממחב"ש, זכיתי להיות בין מוקיריו ) היה פותח את יומו עם עיתון יומי, סיגריה, כוס קפה והרהורים . ואכן, הוא היה אדם מעמיק עם יכולת חשיבה מעולה ועם הבנה מודיעינית מעמיקה . אני בספק רב אם ראש אמ"ן ( או ראש חטיבת המחקר ) פותח את יומו בשעה של חשיבה . אני מעריך שלא . להערכתי ( הבלתי מבוססת ) אין לו זמן, ולו רק 15 דקות ביום, לחשיבה רגועה ( ביקורתית ובראייה כוללת ) , רק עם עצמו . כך ודאי גם בכירי המחקר וקמ"נים בכירים . זה כמובן לא טוב . אין חלופה לחשיבה אישית רגועה . החדשות הטובות הן שיש דרכים יעילות ללמד חשיבה . זה לא קורה ביום אחד, אבל בפרק זמן לא ארוך אפשר להנחיל מיומנויות חשיבה שאינן טריוויאליות, שלדעתי הן חיוניות, בעיקר לאיש המחקר המודיעיני . בפרקי זמן קצרים יחסית ( למשל שבועיים ) , אפשר להנחיל גם טכניקות וגם מודעות לעניין החשיבה . רמז אחד - למי מכם שזוכר את סרט המופת "אודיסיאה בחלל 1002" ( סטנלי קובריק וארתור קלארק ) - אירוע חד פעמי משנה לגמרי תודעה ומשנה חשיבה - אירוע מכונן דרמטי . זה בר ביצוע גם במצבים מציאותיים, כולל בקורס קצר . אך לא רק מיומנויות חשיבה . צריך להנחיל גם תעוזה, המאפשרת לחושב לומר את דעתו החריגה . מייחסים לפילוסוף ג'והן דיואי את האימרה, שכל מי שמתחיל לחשוב מעמיד בסכנה חלק מסוים בעולם . לא מצאתי סימוכין לכך, אבל זה לא משנה . האימרה מתאימה לו וגם נראית לי נכונה מאד . ואני מוסיף, שנציגי החלק הזה בעולם אומרים לחושב : "שטויות . אינך יודע על מה אתה מדבר . לא סביר" וכו' . אם יתנו לאנשי המחקר חכּות, אני מאמין שכאשר יצאו לדוג, הם יגלו שמי שנסחף עם הזרם אלה בעיקר הדגים המתים . . . סאלח שבתי אמר : "צריך לעשות חושבים" . הוא צדק . אמ"ן ( וכלל גורמי המחקר בקהילה ) יכולים להתמודד עם הסוגייה, יחסית בקלות, ויפה שעה אחת קודם, לפני האסון הבא . . . הכניסה למרכז מורשת המודיעין בגלילות . הגיע הזמן שמורשת המודיעין תתמקד בחינוך לערכי המודיעין . ערכי המודיעין אמורים להתמקד בעיקר בחשיבה - ללמד ולחנך לכך : איש מחקר אמור לחשוב ! האם מלמדים את אנשי המחקר לחשוב ? להערכתי - ממש לא אני בספק רב אם ראש אמ"ן ( או ראש חטיבת המחקר ) פותח את יומו בשעה של חשיבה . אני מעריך שלא . אך לא רק מיומנויות חשיבה . צריך להנחיל גם תעוזה, המאפשרת לחושב לומר את דעתו החריגה * נכתב בתשעה באוקטובר 2023 .
|

|