|
עמוד:73
כסלו תשפ"ה . דצמבר 2024 גיליון 99גיליון 99 73 בשבע חזיתות פרופסור ורטהיימר עם שניים ממשתתפי פרויקט קסנדרה : איזבל הולץ, משמאל ופלוריאן רוג . "אילו המודיעין הישראלי היה קורא את השירה המצרית שנכתבה אחרי 1967 , הוא היה מבין שאוקטובר 1973 הוא בלתי נמנע . כל קצין מודיעין טוב חייב לקרוא שיר . . . " הרבה לגישה החדשנית הזאת' " . " 'מובן שזו הייתה מכה קשה, אפילו קשה יותר כי לא ציפינו לזה' . . . אך מאחורי הקלעים ישנם פקידים שנותרו מבולבלים . חיזוי משבר באמצעות ספרות, אומר אחד מהם, היה יכול להיות 'סיפור הצלחה שמגשים את עצמו' . הוא הגיע עם רשת חינמית של מתנדבים נלהבים ומומחים, שיכולים לא רק לסייע בזיהוי סכסוכים כמה שנים מראש אלא גם לספק לסגל הדיפלומטי את הנרטיבים הנגדיים המתאימים כדי לדכא אותם . אולי, תהה פקיד אחר, 'פרויקט 'קסנדרה' היה פשוט טוב מדי, והיה עלול לחשוף את הטיפול היקר יותר בתוכניות מוּנעות נתונים' " ( ההדגשה של כותב המאמר . . . ) . "במיתולוגיה היוונית אזהרותיה של קסנדרה נתקלות בהתעלמות משום שהכוהנת הטרויאנית קוללה על ידי האל אפולו, שכעס לאחר שלא נענתה לחיזוריו המיניים . בעיבוד המודרני של כריסטה וולף, הגנרלים הטרויאנים יודעים שהיא דוברת אמת אך מתעלמים ממנה למרות זאת . 'המלך פריאמוס מעדיף לשמור על בורות מתוך חישוב פוליטי', אומר ורטהיימר . "פעם האמנתי שהפוליטיקאים המודרנים שונים, שהם פשוט לא יודעים אחרת . מתברר שהם דומים מאוד למקביליהם הקדומים : הם מעדיפים לא לדעת” . "ורטהיימר אינו חש מרירות על סיום פרויקט 'קסנדרה' . 'אני לא אדם מר, רק מלנכולי', הוא אומר . כך או כך, לפרויקט עדיין עשוי להיות עתיד . משרד הפנים הגרמני מינה את הצוות שלו לחקור את הצלקות הנסתרות של תהליך האיחוד של המדינה . התקיימו שיחות עם נציג האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ז'וזפ בורל, על העברת 'קסנדרה' לבריסל . ורטהיימר אומר שהוא מעוניין ליישם את שיטתו כדי לנתח מתחים גיאופוליטיים באוקראינה, ליטא ובלרוס . מעל שולחן הכתיבה שלו בטיבינגן תלויה מפת העולם עם אשרות נסיעה המוצמדות לרווחים הלבנים שליד היבשות . 'הספרות היא במרכז חיי', הוא אומר, 'אבל רק כי אני מאמין שהיא יכולה לשמש מקפצה לעולם האמיתי' " . עד כאן – דברים בשם אומרם . ומן הים הכללי, לטיפה משלי : כשעבדתי לפני שנים רבות על הדוקטורט, נתקלתי במכון 'דיין' ( לשעבר - 'שילוח' ) באוניברסיטת ת"א, בשיר שנכתב על ידי משורר מצרי לפני מלחמת יום הכיפורים, שהמסר שלו היה ברור - רק מלחמה תביא להחזרת הכבוד הערבי ולהישג הנדרש להזזת ישראל . מהמעט שזכור לי, הובע במכון צער על כך שלא ניתנה תשומת לב מספקת לשיר, ומה הוא יכול היה ללמד על הלך הרוח המצרי בשנים שקדמו למלחמה . על פי זכרוני מתקופת השרות באמ"ן - מחקר, התעלמו אז בכלל מהצורך לחקור שירה וספרות, ככלי המלמד על הלך הרוח בקרב אויבינו . תא"ל ( בדימ . ) יוסי קופרווסר, ראש המכון למחקר המתודולוגיה במל"מ, ובעבר רח"ט מחקר באמ"ן, אישש זאת באמירה לפיה "הנושא מוכר ומטופל לעתים על ידי שרותי המודיעין, כולל שלנו, אבל בדרך כלל הוא מוזנח . . . בגלל שמודיעין הוא גם אמנות, צריך לשלב בו אמנים כדי שיתריעו, אך חשוב לדעת מה האמנים של הצד שהוא נשוא המחקר שלנו אומרים, כדי להבין מגמות והלכי רוח . עשינו קצת מזה בעבר, וכך עשו גם האמריקאים" . ד"ר מתי שטיינברג, מגדולי החוקרים בישראל את הנושא הערבי - אסלאמי בכלל והפלסטיני בפרט, טוען כי הוא "דלה תובנות רבות וחשובות משירי מחמוד דרוויש ומספרי חביבי ואליאס חורי, וכתב מאמר מחקרי על התמורות בהתייחסות הפלסטינית לנכבה בהסתמך על הספרות הפלסטינית" . לדבריו, "על עומקה של הביקורת הפנימית בעניין מחדלי המדינה הערבית למדתי מ'בית יעקוביאן' של עלאא אלאסוואני המצרי, משנת 2002 . הוא נתן לי את הדחיפה לבחון את השיח האינטלקטואלי הערבי בכלל, ושם יכולתי לזהות את המגמות שהובילו לאביב הערבי מאוחר יותר, עליהם כתבתי שני מאמרים ב - 2006 וב - 2008 . משוררים וסופרים מעידים לעיתים על הלכי הרוח הקולקטיביים ועל העתיד להתחולל, וזאת דווקא משום שהם חושפים את המטען הרגשי - האפקטיבי, להבדיל מן המטען הקוגניטיבי" . במבט רחוק יותר, ד"ר שטיינברג גם מזכיר כי האינטלקטואל המצרי ד"ר חוסיין פאוזי, אמר למשורר חיים גורי בביקורו בקהיר ( אחרי ביקור סאדאת בכנסת, 1977 ) : "בששת הימים השפלתם אותנו . נשותינו התביישו בנו . בנינו בזו לנו . אילו המודיעין הישראלי היה קורא את השירה המצרית שנכתבה אחרי ,1967 הוא היה מבין שאוקטובר 1973 הוא בלתי נמנע . כל קצין מודיעין טוב חייב לקרוא שיר . . . " דומני שהמסר ברור : 'בהזדמנות חגיגית זו' של הצורך בחשיבה מחדש על תרבות המחקר המודיעיני, אחרי אסון השבעה באוקטובר ,2023 ראוי להקצות קשב גם להיבט חקירה זה, בין אם במסגרת אמ"ן, או במסגרת קהילתית, או כפרויקט משותף, קבוע ומתמשך, של הקהילה עם האקדמיה . כך, נוכל רק להוסיף לעושר ההבנה של העולם שמנגד, ולשפר, ולו במשהו, את היכולת להתריע על 'ברבורים שחורים' ועל כוונות זדון של אויבינו, לאיים על קיומנו .
|

|