פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר 13 על מאפיינייה הליברטיניים סותרת את רוח המאה השמונה עשרה . "כי מי יוכל שער, כי כן יולד בזמנינו, הכזה יהיה בדור הזה ? ", התפלאה שנת תק"ס, "דור אשר 4 יקרא בין דורות העוברות דור השכל והתבונה ! " . התלהבות משיחית לנוכח המאורעות הדרמטיים של שנות השבעים והשמונים אחזה בלונדון באליקים בן אברהם, לוחם נחוש נגד הנאורות הרדיקלית והאתאיסטית בעיניו שמשפינוזה ועד לוולטר ולתומס פיין, שהצביע על עצמאות המושבות באמריקה ועל המהפכה הצרפתית כראיה להפצעת עידן חדש שעומד בסימן "אור החירות" . הגאולה כבר בעיצומה, בישר אליקים בחיבור שהופיע "בשנת ולירושלים מבשר אתן" ( 1795 ) . צרות הגלות עומדות להסתיים : וידעת היום והשבות אל לבבך לדעת, שבשנת התקמ"ג, אשר בה היתה קץ השנים . . . נקרא שלום ודרור ליושבי אמיריקה, ומשם התנוצץ אור החירות ונתפשט למדינת צרפת, והארץ האירה מכבודה להעביר גלולים מן הארץ . . . ועדיין מתגבר והולך ואור, עד נכון היום . . . ויעלו לציון מושיעים, והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד . 5 המשורר היינריך היינה, שנולד בדיסלדורף הכבושה בידי חיילי צרפת, היה רחוק מהמשיחיות הזאת אבל התגאה בהיותו יליד המאה הפילוסופית שכה עיצבה אותו, וכתב בזיכרונותיו : "נולדתי לעת קץ המאה השמונה - עשרה הסקפטית, ובעיר אשר בימי ילדותי לא רק הצרפתים שלטו בה, אלא גם הרוח הצרפתית" . 6 מנקודת המבט הלאומית - ליברלית של ההיסטוריון שמעון דובנוב בשלהי המאה התשע עשרה הצטיירה המאה השמונה עשרה עד למהפכה הצרפתית כעידן קודר שבו ניכרו ביותר שוליותם של היהודים והדרתם מהתרבות הגבוהה של אירופה . יתרה מזאת, בעיניו הייתה זו תקופה של רֵאקצייה ושל משבר, של מחדל היסטורי, של כישלון בהתמודדות עם האתגרים החדשים . לא רק שבכל מקום, טען דובנוב, הפרידו חומות בין יהודים ללא יהודים ולא רק ש"בכל מקום הם נלחצים ומושפלים", מטרידה הרבה יותר הייתה אותה "הסתגרות רוחנית ודתית נכת רוח" . דווקא בעידן "המאה הגדולה של התבונה" נראתה היהדות ב"דמות אדם נלאה וכושל התועה אין אונים, שהכרתו חשוכה ומגמת מחשבתו הנה אנטירציונליסטית בגלוי" . זרותם והדרתם של היהודים מהמגמות ההיסטוריות הגדולות מצאו לדעתו דוגמה בדמויותיהם של הגאון ר' אליהו מווילנה והבעש"ט, שהיו אומנם בני זמנם של וולטר ורוסו אבל הם ייצגו עולמות מנוגדים, ודווקא כאשר "נפתחה תקופת האידיאלים הכלל אנושיים, באותו רגע נחסמה היהדות במחסומים קשים מפני

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר