הקדמה

עמוד:12

12 | חלוקים וחולקים : מחשבות על הוראת נושאים שנויים במחלוקת בבית הספר אלימות . אני מקווה שבדפים הבאים אצליח לקרב אליכם הקוראים, ואף לחבב עליכם, את העיסוק בסוגיה ואת העיון בה . בפני מי שמעלה על הכתב הרהורים פילוסופיים שעניינם הכנסת נושאים שנויים במחלוקת ציבורית לכיתה, ניצבות התלבטויות ושאלות מגוונות : למי לכתוב ? באיזו סוגה ובאיזה סגנון לעשות זאת ? מהן הסוגיות המרכזיות בעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית שיש הכרח להאיר עליהן ? על אילו נושאים אפשר לעבור ברפרוף ואולי אף להשמיטם ? מיהם הפילוסופים שעל הגותם יתבססו הדברים הכתובים ומהם התבחינים לבחירתם של אלה ולהימנעות מאזכורם של אחרים ? על הכותב לקבל החלטות ולהכריע בכל ההתלבטויות הללו . בנקודה זו אעיר שמחבר אחר שמומחיותו מצויה בתחומי מחשבת החינוך, היה עשוי לבחור במושגים שונים, בפילוסופים שונים או בקטעי הגות שונים כדי להציג את הנושא ולשטוח את עמדותיו . הספר שלפניכם אינו מיועד רק לציבור המצומצם של מומחי החינוך . קהל היעד הראשוני שלו כולל את המורים ואת ההורים . במורים כוונתי למורים בהווה, למורים בהתהוות ולאחרים שהיו רוצים להיות מורים אך נסיבות חייהם הרחיקו אותם ממימוש רצון זה . גם הורים שרואים את עצמם כאחראים על חינוך ילדיהם וחשים מחויבים לחינוך זה, ימצאו את הדברים שנכתבים כאן ככאלה שמכוונים אליהם . כך גם תקוותי שכל מי שיש לו מודעות פוליטית וכל מי שמייחלת לחברת עתיד בריאה בארצה, יגלו עניין בדפים הבאים . מהקוראים לא נדרשת היכרות מוקדמת עמוקה עם פילוסופים ופילוסופיה בכלל ועם פילוסופים של החינוך והגותם בפרט . העמדות והמושגים הפילוסופיים יובהרו ויונגשו לקוראים בספר ככל שנדרש . הערה לשונית מופנית כאן לקוראים שתמהים על החיבור ועל ההקבלה שאני עושה בין מושגי מנהלת הכיתה, המורה והמחנכת . אני סבור כי כל מורה שמנהלת שיעור משמשת תמיד עבור התלמידים דמות מחנכת, ועל כן היא מחנכת בין שהדבר נעשה מרצונה ובידיעתה ובין שלאו . אני מאמץ בכך את קביעתו של הפילוסוף ז'אן ז'אק רוסו בספרו רב ההשפעה אמיל או על החינוך : "אתה מבחין בין מורה לבין מחנך : גם זו איוולת ! " ( רוסו, 1762 / ,2009 עמ' 135 ) . הספר משתדל לנקוט לשון בהירה ומובנת לכול . במהלך הכתיבה הושבתי מולי בדמיוני סטודנטים מצטיינים לחינוך ( אמיתיים, כפי שזכרתי אותם משיעורים שהעברתי במכללה להכשרת מורים ) והקראתי בפניהם ( בדמיוני ) את פרקי הספר ( האמיתיים ) . בכך ביקשתי לוודא במידת האפשר שדבריי יהיו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר