הקדמה

עמוד:11

הקדמה | 11 תתקבל ותיחרט בנפשם הרכה והנוחה להשפעה של התלמידים, ומכאן ערנותם ודריכותם לנעשה בכיתות . כך למשל, בשנת 2009 ביקש הנשיא אובמה לקראת פתיחת שנת הלימודים לשדר נאום לכלל התלמידים בבתי הספר האמריקניים . הדבר עורר התנגדות מצד פוליטיקאים רפובליקנים, הורים ופרשנים באמצעי התקשורת . אחד ההורים צוטט בניו יורק טיימס כאומר שאינו מוכן שבתי הספר יהפכו למין תנועה סוציאליסטית . בסופו של דבר הנאום שודר על אף ההתנגדויות, והיו הורים שבחרו לא לשלוח את ילדיהם לבית הספר במועד שידור הנאום ( 2015 Hess & McAvoy, ) . הסיבה השנייה היא שמדובר בסוגיה המאתגרת מטבעה את המורים . מעניין אם כן לבחון את הדרכים המצויות ואת הדרכים הרצויות שעומדות בפני הניצבים בקו החזית של העיסוק בסוגיה, בבואם להתמודד עם האתגר . סיבה נוספת היא שהעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית מקדם את הלומדים בתהליך התחנכותם והתפתחותם לקראת הגעה או התקרבות ליעדים פדגוגיים חשובים . עיסוק זה מרחיב את תחומי התעניינותם של התלמידים ; הוא מעלה בפניהם נושאים שרלוונטיים לחייהם ; הוא חושף אותם לנושאים שאינם מופיעים בהכרח בתוכנית הלימודים ותורם להתפתחותם האינטלקטואלית האישית ; וכן הוא מכין אותם במגוון דרכים ומישורים לקראת היותם אזרחים פעילים ותורמים במדינתם הדמוקרטית . העניין המחקרי האישי שלי בנושא זה נובע מכך שבחינת הכנסת נושאים שבמחלוקת לכיתה מערבבת טעם חינוכי עם טעם פוליטי . זו סוגיה המשלבת בין תבונה לבין אידאולוגיה ורגש, והרהרתי לא פעם בה ובהשתמעויותיה לאורך חיי המקצועיים כמורה, כמנהל וכמורה מורים . פגשתי מורים ומרצים שנעלו את דלתות כיתותיהם בפני כניסתם של נושאים שבמחלוקת ציבורית, לצד אחרים שפתחו לרווחה את הדלתות והזמינו פנימה את המחלוקות . נתקלתי במרצים ובמורים שנקטו דרך של הטפה ואינדוקטרינציה וניסו לגייס את תלמידיהם לתמיכה בעמדותיהם, ובאחרים שהציגו בפני הלומדים מגוון עמדות, ובהן כאלה ששונות מעמדותיהם האישיות ואולי אף מנוגדות להן . נקרו בדרכי תלמידים שסירבו להקשיב לדעות האחר והורי תלמידים שביקשו לא לחשוף את ילדיהם לעמדות מסוימות . היו גם תלמידים שהקשיבו ברוב קשב גם לאלו שחושבים אחרת מהם, והורים ששמחו על מפגשים של ילדיהם עם מגוון של דעות ועמדות . ענייני המחקרי בסוגיה מועצם במיוחד במציאות הישראלית והעולמית בת הזמן הזה, שמתאפיינת בהקצנת עמדות, במתחים חברתיים ופוליטיים, בהיסדקות הקונצנזוס הלאומי ואף בשבירתו ובשיח אלים שמידרדר לעיתים למגוון ביטויי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר