|
עמוד:10
10 | חלוקים וחולקים : מחשבות על הוראת נושאים שנויים במחלוקת בבית הספר יש תחומים שבהם יש להיזהר כפליים, משום שהעיסוק בהם כולל חומרי נפץ תרבותיים שאסור לנו להגיע אליהם : פגיעה דתית, עלבון באמונתו או באלוהיו של הפרט או של הקהילה ; הכחשת שואה ; ערעור על הלגיטימיות של צה"ל ועל היותו צבא העם המגן על קיומנו בארץ הזו ועל זכות קיומה של מדינת ישראל . בנושאים אלה יש להיזהר . מותר לבקר אותם, להעיר על אודותם, אבל הם שייכים לליבת הקיום של הפרט ושל הכלל, לכן אל לנו לערער על עצם מרכזיותם בחיינו . ( פירון, 2014 ) בהמשך לדברים אלה מינה השר ועדה ציבורית שמשימתה הייתה לפסוק בשאלות המהותיות בדבר אופיו של השיח שיכול להתקיים בין מורָה לבין כיתתה בנושאים טעונים ושנויים במחלוקת בחברה הישראלית, ובדבר הזכות של המורה ושל התלמידים להביע בכיתה עמדה בנושאים אלו . בוועדה היו חברים אנשי רוח ואנשי חינוך שייצגו ציבורים שונים ורחבים בישראל, ותוצאות דיוניה והמלצותיה גובשו למסמך מחייב ( משרד החינוך, 6102א ) . המסמך מעודד מורים לעסוק בסוגיות שבמחלוקת, אך דורש מהם שלא לקדם עמדות מפלגתיות . נקודת התורפה המרכזית שאני מוצא בו היא התעלמותו מהצורך להגדיר או להבהיר מהן בעצם סוגיות שבמחלוקת . אחזור לדון במסמך בהמשך הדברים במסגרת הפרק הראשון של הספר . פרסום חוזר המנכ"ל המחייב אכן לא הביא לסיומן את התלבטויות המורים הישראלים ואף לא פתר את היסוס רשויות החינוך בדבר נושאים שנויים במחלוקת ציבורית והשאלה אם אפשר או אי - אפשר ואם מותר או שמא אסור להעלותם בכיתות . כך למשל, חרף מקרה אדם ורטה והמסמך שנולד בעקבותיו, בשנת 2020 הפסיקה עיריית ראשון לציון את עבודתו של מורה לאזרחות באמצע שנת הלימודים, וזאת בהמשך לתלונות של הורים ושל תלמידים על התבטאויות פוליטיות של המורה שלדעת המלינים הטילו דופי ברמת המוסר של חיילי צה"ל ( קשתי, 2020 ) . מקרה זה שב ומראה שהתלבטות המורים אינה נוגעת רק לאופי הנושאים שיש להעלותם, אלא גם לעמדות שאפשר לבטא בכיתה . יש כמה סיבות לבחירתי להתמקד בסוגיית העיסוק בכיתה בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית . ראשית, כאמור סוגיה זו מעוררת עניין ציבורי ואקדמי אקטואלי בארץ ובעולם . זאת משום שהעיסוק בנושאים אלה בבתי הספר עשוי להפוך את חדר הכיתה לזירת התגוששות בין העמדות וההשקפות החלוקות שהמבוגרים נאבקים עליהן בלהט בזירות ציבוריות - חברתיות נוספות . אותם מבוגרים, המצויים בצד זה או אחר של המחלוקת, חוששים שהעמדה המנוגדת
|
|