|
עמוד:14
אנו הישראלים ההרואיים | 14 שיתפעלו את האימפריה המתנוונת, ללא שותפות באתוס וללא שייכות לאומית, מתפוצץ לה בפנים מעשית ותרבותית . ולכן, יהודים-ישראלים, עשויים לפעול היטב בבלאגן העולמי, להמשיג מחדש לאן פני מדינת ישראל, ומה העולם יכול ללמוד מאיתנו . ההנהגה הישראלית צריכה להפסיק לחשוב כמו פרובינציה ולהתחיל להתנהג כמו מעצמה המעצבת שיח, מובילה תרבות ומרכזת את האינטרסים של כל האומות הבאות איתנו במגע . ראייה רחבה של המציאות העולמית, בשילוב חתירה לחדשנות, עשויות לבנות את האתוס להתמודדות עם התמורות הכלכליות והעולמיות, לבסס מדיניות רלוונטית ולפתח את המנגנונים העדכניים שמכוננים את הסדר העולמי החדש . אלטנוילנד תנ"כי התורה איננה מנחילה דת לפרטים . התורה בונה אומה . אומנם קיימים ציוויים רבים המחייבים אנשים פרטיים, אבל התורה בעיקר מתווה 1 המצוות המוטלות על תוכנית עסקית ותוכנית ביצוע לאומה בארצה . האדם הפרטי הן חלק מהמרקם החברתי ישראלי שהתורה מעוניינת ליצור . על בסיס ערכים של חירות וצדק, ובאמצעות דחיפה לשיתופי פעולה ומימוש יכולות, התורה מחברת את הפרטים לאומה משגשגת 1 הפסוק הראשון בתורה "בראשית ברא א-להים את השמים ואת הארץ", וסיפור הבריאה שבעקבותיו, העסיק את הפרשנים . רש"י, ציטט את דברי ר' יצחק במדרש, ששאל מדוע התורה התחילה בסיפור הבריאה ולא התחילה במצווה הראשונה לישראל — מצוות קידוש החודש, במסגרתה נקבע לוח החגים והמועדים . כלומר, הנחת היסוד של השאלה היא שהתורה איננה ספר היסטוריה אלא היא אמורה להיות ספר מצוות . הרמב"ן לעומתו, סבר שהתורה איננה ספר מצוות בדווקא, אלא נועדה לכונן את האתוס הישראלי : "מעשה אבות סימן לבנים", כלשונו . ועדיין, ראוי לציין שגם רש"י בשם המדרש לא שם את האצבע על מצווה פרטית . השאלה היתה על מצוות קידוש החודש — קביעת הלוח העברי, והתשובה עסקה אף היא בנושא הקשור לכלל האומה, כנושא שאליו מכוונת התורה : היה חשוב לציין את בריאת העולם על ידי ה', כדי לתת תוקף משפטי-קנייני להחלטה של ה' לתת את ארץ ישראל לעם ישראל .
|
|