מבוא: כלכלה ישראלית ייחודית

עמוד:12

אנו הישראלים ההרואיים | 12 קונקרטית . השיטוט שלנו בין האומות הגדולות, הבנת הטרנדים העולמיים ועליונות תפיסתית שמקורה בהבנת הייחודיות של העם היהודי המפוזר בתפוצות, אפשרו לחזות הקמת מדינה ליהודים . מתוך הבנה אינטלקטואלית עמוקה של מניעים ומגמות, כשהעולם התארגן מחדש מסביב למדינות לאום אחרי הסכם ווסטפליה, התעוררו תקוות בנות אלפיים וקרמו עור וגידים כפי שניבא יחזקאל ב'חזון העצמות היבשות' : הִנֵּה אֲנִי מֵבִיא בָכֶם רוּחַ וִחְיִיתֶם . וְנָתַתִּי עֲלֵיכֶם גִּדִים וְהַעֲלֵתִי עֲלֵיכֶם בָּשָׂר וְקָרַמְתִּי עֲלֵיכֶם עוֹר וְנָתַתִּי בָכֶם רוּחַ וִחְיִיתֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה'… וְהִנַּבֵּאתִי כַּאֲשֶׁר צִוָּנִי וַתָּבוֹא בָהֶם הָרוּחַ וַיִּחְיוּ וַיַּעַמְדוּ עַל רַגְלֵיהֶם חַיִל גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד . וַיֹּאמֶר אֵלַי בֶּן אָדָם הָעֲצָמוֹת הָאֵלֶּה כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הֵמָּה הִנֵּה אֹמְרִים יָבְשׁוּ עַצְמוֹתֵינוּ וְאָבְדָה תִקְוָתֵנוּ נִגְזַרְנוּ לָנוּ . לָכֵן הִנָּבֵא וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר ה' א-להים הִנֵּה אֲנִי פֹתֵחַאֶת קִבְרוֹתֵיכֶם וְהַעֲלֵיתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם עַמִּי וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל… וְנָתַתִּי רוּחִי בָכֶם וִחְיִיתֶם וְהִנַּחְתִּי אֶתְכֶם עַל אַדְמַתְכֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי נְאֻם ה' . ( יחזקאל לז, ה – יד ) . חשיבה עמוקה, רחבה ומערכתית כזו, המניעה לפעולה חסרת תקדים ברמה הבינלאומית שאפיינה את אבות המייסדים — האינטלקטואלים הציוניים — אינה טבעית למנטליות הצברית-ישראלית העכשווית . הישראלי-צבר הטיפוסי, שנולד וגדל במדינה משלו, השוכנת לחופיו המזרחיים של הים התיכון, אינו יהודי מסורתי מהתפוצות . הוא הרבה פחות קוסמופוליטי מאברהם אבינו, הרצל, ויצמן, בן גוריון או גולדה מאיר . לכן, ישראלים צברים, במיוחד אלו העוסקים בענייני ביטחון לאומי, אינם נוטים לחשיבה מעמיקה ולגיבוש מערכתי של רעיונות גדולים . הישראלים, שמקיימים בפעילותם היומיומית את המדינה שהפכה בינתיים לעובדה מוגמרת, הם אנשים של עשייה, בעלי ביטחון עצמי המסוגלים לאלתר . האתגרים העומדים בפני הישראלים

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר