|
עמוד:12
ישוע במחשבה המוסלמית הקדומה 12 שרדו בכתב . מאידך גיסא, ייתכן שחלק מהשינויים נעשו בבית מלאכתם של הסופרים המוסלמים עצמם . אם כך ואם כך, ניתן להבחין במסורות שקשה לאתר את מקורן וייתכן שצמחו מתוך גלגולים של מסורות מזרחיות דתיות או חברתיות . עבודה זו מראה כיצד כתבים אלה מרחיבים את הנאמר בטקסט הקוראני ולפעמים אף משנים אותו במהלכים פרשניים, וכך תורמים גם להבנת היבטים אחרים . לפנינו בחינה לעומק של האלמנטים השונים בתהליך התפתחות התפיסות התיאולוגיות המוסלמיות במאות הראשונות ושל דרכי השימוש בהם . למרות כל הכבוד, התכונות, השבח והמעטה המפואר שהספרות המוסלמית לדורותיה העניקה לישוע, אין זווית אחת ייחודית לו . בכל מה שהיה, עשה ולימד, ואף בכל מרכיב באישיותו, היו אחרים שדמו לו ולעתים אף עלו עליו . הבאתי אמרות, מעשים ועמדות מקבילים דומים לאלה של ישוע, אשר יוחסו למוחמד, ליוחנן ולאחרים . כך שניתן לומר כי ישוע עוצב כדי להתאים לצרכים השונים של התיאולוגיה ושל החברה המוסלמית ותוּ לו . זאת ועוד, במקרים רבים הובלטו פרטים לא מחמיאים, אשר שיקפו את החסרונות באישיותו או במעשיו, כך שהוא אמנם שימש מודל נשגב אך מעולם לא פרדיגמה אולטימטיבית . החומר הקוראני המועט, אך המאתגר, שימש חומר ביד היוצר בידי הדורות שלאחר מכן ליצירת ישוע שהתאים לפרשנים, לתיאולוגים, למספרי הסיפורים ולסגפנים, ושירת את מטרותיה של כל קבוצה . המסורת המוסלמית העשירה שהתפתחה סביב ישוע יצרה, למעשה, מעין גרסה מוסלמית מובהקת ומיוחדת של ישוע מוסלמי . מתוך המבט הפנורמי על כל תחומי חייו ניתן לסכם כי ישוע הצטייר תמיד כנביא מוסלמי, אך ללא גוון אחיד . בקוראן הוא הנביא הנכבד, ומספרי הסיפורים מרבים להתייחס אליו כאל נסיך נערץ בעולם מעשיות דמיוני . גם בעולם הפרשנות מרעיפים עליו כבוד, בייחוד כשליח היחיד שאינו מצדד בטענות מעריציו ואף מגנה אותן בתוקף, כך שהוא גם התומך הנלהב ואף הדובר הרשמי של הפרספקטיבה המוסלמית כלפי הנוצרים . לפי דרך המחשבה הסגפנית, הוא אינו רק הסגפן אלא גם זה המבטא בקול רם את כל מה שאין באפשרותם אלא ללחוש מול השלטון . בספרות החדית' ישוע של אחרית הימים הוא המצביא הנחוש לחסל את כל הרוע לקראת הניצחון הסופי של האסלאם .
|
|