|
עמוד:14
14 נשות המחאה הספר בוחן את היוזמות המרכזיות בהתפתחות מאבקן של נשים חרדיות לייצוג פוליטי בשנים 2013 - 2015 . הוא מתמקד במאבק הנשים וייצוגו בשיח התקשורתי, ובה בעת משרטט את תהליך התהוותה של מנהיגות פוליטית של נשים חרדיות . מתוקף הדרישה לייצוג פוליטי, התמודדו הנשים עם אימוץ רעיונות פמיניסטיים ליברליים הסותרים את זהותן החרדית . פעילותן הניחה את התשתית הראשונית לצמיחתו של פמיניזם חרדי . בדומה לראשית המאבק של התנועה הפמיניסטית, גם כאן לא ניתן להצביע על נקודת התחלה אחת מוסכמת ולקבוע באופן נחרץ ונאמן למציאות : כך הכול התחיל . כידוע, שינוי חברתי אינו צומח יש מאין, הוא חוליה נוספת בשרשרת ארוכה, תוצר תהליכים שקדמו לו . מאבק הנשים החרדיות אף הוא חוליה נוספת במאבק הפמיניסטי בישראל . עם זאת, לכל סיפור ברצף המאבק הפמיניסטי יש נקודת התחלה משל עצמו, ואת הפוסט של אסתי שושן ניתן לציין כנקודת התחלה כזאת . מחאת הנשים החרדיות העלתה לסדר היום הציבורי-תקשורתי את ההתנגשות לכאורה, בין הדרישה לממש זכויות אזרחיות המעוגנות בחוק ובין דרישת ההנהגה החרדית לאוטונומיה תרבותית-דתית . שיח הזכויות והפנייה אל הציבור החילוני עוררו שוב שאלות הנוגעות לסולידריות מצופה בין נשים, ובראשן — התיתכן אחוות נשים בחברה הישראלית השסועה למגזרים, חברה המפוצלת יותר מתמיד על ידי הגדרות זהות ומעמד ? בחברה רב-תרבותית, ההתמודדות עם הגדרת הזהות התרבותית נשענת על קבלה של מגוון קבוצות הזהות הקיימות בה . אם כך, כיצד על נשים חילוניות להתייחס לנשים חרדיות, הדוחות את ערכי הדמוקרטיה וערכי השוויון המגדרי בהתאם לרוח הליברלית-פמיניסטית ? לנשים המבקשות לקיים הפרדה מגדרית ( המייצגת מבנה היררכי-פטריארכלי ) כחלק משמירה על אורח חיים חרדי ? לנשים המאמצות את ייעודן כמשרתות את האידיאל הדתי הגברי הלמדני ? האם יש לראות בהן "סוכנות שימור" של דפוסי הדרתן, שאינן מודעות להיררכיית הכוח הפטריארכלית, או שמא זוהי תפיסה פטרונית וזו בחירתן המודעת ? וברמת המעשה : מה סוג שיתוף הפעולה הראוי ? האם יש להמתין לשינוי שיתרחש לאיטו או שיש להשתמש במוסדות המדינה כאמצעי לחולל שינוי כפוי באורחות חייהן בשם ערכים דמוקרטיים ליברליים ? בקרב האקטיביסטיות החרדיות התגבשו דרכי פעולה שונות, והיוזמות שהתארגנו נעו בין פעולות שציפו לשותפות הממסד הגברי החרדי, ובין יוזמות עצמאיות שנתפסו כרדיקליות . אך מעל לכול, היעדר תמיכה נרחבת וגלויה של נשים חרדיות עוררה את השאלה המתבקשת — את מי מייצגת המחאה ?
|
|