|
עמוד:11
בפ תח הספר׀ 11 הממצאים החשובים ביותר שנתגלו בשלהי המאה התשע עשרה ושינו את פני מחקר שירת ימי הביניים בכללותו : כתבי היד מגניזת קהיר הידועה, המפוזרים היום ברחבי העולם, ואוספיו של הקראי אברהם פירקוביץ ( 1787 - 1874 ) שבסנקט פטרבורג ברוסיה . מהדורה רביעית של שירי אבן עזרא היא מהדורת ישראל לוין, 16 אף על פי שראתה אור יותר ממאה שנה לאחרשנדפסה לא מכבר בשנת תשע"ו . קודמותיה, גם היא אינה שלמה בהתייחסותה לכתבי היד הקיימים . בעיקרה היא הולכת בעקבות שלוש המהדורות הקיימות ואינה מדויקת תמיד בייחוס 17 השירים . המהדורה הנוכחית היא מהדורה מדעית מבוארת, ובה מוצגים לפני הקורא חלק משיריו של אברהם אבן עזרא בסוגה חדשה שהעמיד בשירת החול העברית, שירים לימודיים : שיר העוסק בחוכמת הרפואה, שיר המתאר את משחק השחמט, שירי ויכוח ושירי חידה . תרומתה של מהדורה זו בהבאת כל המקורות לשירים מכתבי יד ומדפוסים קודמים, בהעמדת מהדורה ביקורתית מדויקת עם ביאור מפורט ובתיאור מפורט של הסוגה . ראשיתה של מהדורה זו במחקריה של מאשה יצחקי בשנות התשעים של המאה העשרים, שנועדו להיות מסד להוצאה לאור של מהדורה מדעית של כל שירי החול של אברהם אבן עזרא . המשכה במחקרה של חביבה ישי בנושא שיריו הלימודיים של אבן עזרא, שזכה לתמיכת הקרן הלאומית למדע ( מס' 11 / 212 ) ונערך בסיועו של קדם גולדן כעוזר מחקר, וסיומה בעבודה משותפת של שלושתנו . אנו שמחים להודות לעמיתים ולחברים שסייעו בשלבים שונים בדרך : פרופ' שולמית אליצור, פרופ' טובה בארי, ד"ר פיטר לנרד, ד"ר גיא רון-גלבֹע, ד"ר עדנה אנגל ממפעל הפליאוגרפיה בספרייה הלאומית וד"ר שרה כהן מהמפעל לחקר השירה והפיוט בגניזה ע"ש עזרא פליישר שעל יד האקדמיה הישראלית למדעים . כמו כן, אנו מבקשים להודות לקרן הלאומית למדע, למפעל לחקר 16 לוין . 17 גם שירים ידועים שהם לכאורה של אבן עזרא, כמו 'אשכים לבית השר' או 'למי אנוס', ייחוסם מעורר סימני שאלה ותהיות : הם אינם מופיעים בדיואן המשורר, אלא בכתבי יד מאוחרים הרבה יותר או בדפוסים מן המאה השש עשרה והשבע עשרה . הייחוס מסתמך לעיתים על מידע קודם שאבד ואינו נגיש בימינו ; תכופות מהדיר קודם לא ציין את המקור המדויק והסתפק באמירה בנוסח 'מצאתי שיר [ . . . ] בכתב יד' או 'נתגלגל לידי כתב יד', מבלי שהוא מוסר כל תוספת מזהה . לעיתים יוחס השיר על סמך שיקולים אינטואיטיביים אף יותר, על פי 'סגנון' ההולם את המשורר . להערכתנו, מן הראוי היה לסווג שירים אלו כ'מסופקים', כמקובל במהדורות מודרניות, או למצער להעמיד את הקורא על הבעייתיות של ייחוסם .
|
מכון בן-צבי
|