בפתח הספר

עמוד:10

01׀מורה לרבים אף על פי ששלט, הלכה למעשה, בכל תחבולות הקישוטים של האסכולה הספרדית, גילה אבן עזרא ברבים משיריו נטייה לסגנון הפשוט וחסר הקישוטים [ . . . ] בשירי הוויכוח, למשל, הלשון מתרחקת כאילו במכוון מן האסתטיציזם המתוחכם שהיה נהוג בשירת החול בדורות שקדמו לו, ומן האמצעים הרטוריים והפיגורטיביים שהיו מקובלים ; היא חסרה ציוריות ממשית וכמו מבקשת להיות אינפורמטיבית בלבד [ . . . ] סגולה זו של הלשון היא אולי גילוי חשוב של הנטייה החזקה והחדשנית לריאליזם בשירי חול 12 שונים של אבן עזרא . אכן, אפשר להבחין בנטייה לריאליזם בשירי החול של אברהם אבן עזרא, אך מדובר כאן בעניין נוסף : אלה שירים לימודיים, שמעצם טבעם מבקשים להיות אינפורמטיביים יותר מאשר פיגורטיביים . בהתייחסו לאיגרת 'חי בן מקיץ' של אבן עזרא העיר לוין : 'אולי חש בקיצה הקרוב של תרבות היהודים בספרד המוסלמית . אולי ביקש ללמדה את אחיו שבארצות הנוצרים כדי להצילה מחידלון . הוא חי 13 כמי שמבקש להגשים שליחות נעלה, וכתב כמורה לרבים' . מורה לרבים שירי החול של אברהם אבן עזרא ראו אור עד עתה בארבע מהדורות . שלוש מהמהדורות נדפסו בשלהי המאה התשע עשרה : מהדורת יעקב איגר ( ברלין, 1886 ) , שהיא בעצם העתקה כנתינתו של כתב יד ברלין ,186 העותק היחיד המצוי בידינו של דיואן המשורר ; מהדורת דוד רוזין, שראתה אור בהמשכים בכמה חוברות ( ברסלאו, 1885 - 1894 ) , כוללת תוספות על מהדורת איגר ; והמהדורה 14 לאמיתו של דבר, כל שלוש המהדורות העממית של דוד כהנא ( ורשה, 1894 ) . אינן שלמות ואינן מדויקות ; הן מיושנות בדרכי הצגת השירים, ופירושיהן, אם יש 15 בייחוד לוקה באי-דיוקים מרובים מהדורת כהנא, בהן פירוש, לוקים בחסר רב . הן בהעמדת הנוסח והן בייחוס לראב"ע שירים לא מעטים, ודווקא מן הידועים ביותר, ללא סימוכין של ממש . יתרה מכך, מטבע הדברים נעדרים מכל השלוש 12 לוין, ילקוט, עמ' 33 ; והשוו גם : שירמן ופליישר, ספרד הנוצרית, עמ' 47 . 13 לוין, חי בן מקיץ, עמ' 12 . 14 ראו : איגר ; רוזין ; כהנא . 15 שירמן ופליישר, ספרד הנוצרית, עמ' 33 - 37 ; טובי, אבן עזרא המשורר, עמ' 221 .

יד יצחק בן-צבי

מכון בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר