|
עמוד:12
12 מבוא למרב המחקרים שהצלחתי לאתר, אם כי לא נעשה שימוש במקורות בערבית . בחינת המחקרים האלה מבהירה, לדעתי, עד כמה התפיסות שעיצבו את ההתבוננות ביהודי עיראק בעבר אינן אלא הבניות חברתיות המחייבות התבוננות מחודשת . סינתזה של התפתחויות אלה היא התשתית שעליה צמח ספר זה . לכך יש להוסיף שההיסטוריה הארוכה הזו מהווה נדבך מרכזי בתודעתם של יהודי עיראק ומופיעה במרבית ספרי הזיכרונות שלהם, כפי שאפרט בהמשך הספר . גם היבט זה מחזק את הצורך להתייחס להיסטוריה הארוכה של הקהילה היהודית בארץ הפרת והחידקל . תולדותיה ארוכות הימים של הקהילה היהודית בארץ הפרת והחידקל מתפרסות על פני כאלפיים ושש מאות שנים, מהמאה השישית לפנה"ס ועד שלהי שנות האלפיים . 'בבל', כך הארץ נקראת בהיסטוריה היהודית, 'מסופוטמיה' בפי היוונים, ו'עיראק', כשם המדינה שהוקמה שם במאה העשרים . האזור משתרע במזרח 'הסהר הפורה', מקום שבו זורמים נהרות הפרת והחידקל, מדרום-מזרח לאנטוליה ועד להתלכדותם לנהר גדול אחד, השט אל ערב, הנשפך אל המפרץ הפרסי . בבל תחומה מדרום במדברות חצי האי ערב ובצפון — בהרי כורדיסטן, המזוהים עם ממלכת אשור הקדומה . מאז הוגלתה לבבל שכבת העילית של בני ממלכת יהודה, עבר האזור תמורות רבות, נכבש בידי שליטים ועמים בעלי דתות ותרבויות שונות וזכה לשמות שונים, אך בתודעה היהודית נשמר לו תמיד השם 'בבל' . השם אצר בתוכו זיכרונות טראומטיים של חורבן בית המקדש והגליה בכפייה, עם זיכרונות מכוננים על שיבת ציון והקמת בית המקדש השני . אבל יותר מכול נקשר השם לבנייתו של מרכז יהודי גדול ומשגשג, שהגיע להישגים מרשימים בתחומי תרבות ורוח ונעשה למנהיג העולם היהודי כולו במשך מאות רבות של שנים . לא רק התלמוד הבבלי וספרות הגאונים התחברו במרכז היהודי בבבל, כאן גם גובשו תפיסות יסוד שהנחו את עם ישראל לדורותיו . המרכז הרוחני היהודי בבבל פעל במקביל למרכז הארץ-ישראלי ואף החליף אותו לאחר ששקע, תוך הנחת היסודות לתשתית הרעיונית, האידאולוגית והארגונית, שעליה נבנו חיי העם היהודי בגולה . מהמאה האחת עשרה ואילך, לאחר מאות שנים של הנהגה, ירד המרכז הבבלי מגדולתו ובהדרגה הוא חרב, ומרבית יושביו היהודים נפוצו והתפזרו בקרב הקהילות היהודיות במזרח התיכון, וגם במזרחו ובמערבו של אגן הים התיכון . אבל ערכים ואידאולוגיות, מערכות ארגוניות, מסורות והלכות שעוצבו בבבל — כל אלה כבר נעשו נחלת עם ישראל כולו . במאה השבע עשרה שבה וצמחה קהילה יהודית באזור הפרת והחידקל . ראשיתה בקהילת סוחרים עירונית קטנה, שהתפתחה במקביל לעליית השפעתן של מעצמות אירופה במרחב האסייתי ולעליית משקלו הפוליטי והכלכלי של אזור הפרת והחידקל . במאה התשע עשרה שגשגה כאן קהילת סוחרים שפרסה רשתות טרנס-לאומיות ובנתה הנהגה דתית שסמכותה התקבלה בכל המרחב היהודי שבין בגדאד לסין . לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקמה באזור ישות מדינית חדשה, מדינת לאום ששמה 'עיראק', ובמסגרתה הגיעה הקהילה היהודית להישגים נכבדים בתחומי כלכלה, חברה ותרבות . אבל באמצע המאה העשרים, לנוכח תמורות פנימיות בתוך התנועות הלאומיות באזור, החשש מפני השלכותיו של
|
|