פרק א: תשתית הרמנויטית: הכותב והמפרש

עמוד:12

המלחין כמשורר 12 וולפגנג איזֶר ( 2007 - 1926 , Iser ) , מהתיאורטיקנים המובילים של הספרות במחצית השנייה של המאה העשרים, טוען שהבנת המתרחש בתהליך הקריאה היא הבסיס 3 שכן הקריאה מניעה שורה של פעילויות לפיתוחה של תיאוריית תגובה אסתטית . הנשענות הן על הטקסט והן על כשירויות והתנסויות אנושיות מסוימות . איזר מגדיר את המתרחש במהלך מעשה הקריאה, כיצד נוצרת, מתפתחת ופועלת התגובה האסתטית, תוך ערעור על הדיכוטומיה של מציאות ובדיון . איזר טוען שמדובר בתהליך המתרחש בין הטקסט לקורא והוא מדגיש שהטקסט מתווה את תגובת הקורא, כלומר, הטקסט פועל על הקורא וגורם להפעלה שלו, שכן הטקסט הוא אוטונומי ואי אפשר 4 לומר שאין לטקסט השפעה או משמעות . חוקר הספרות האמריקאי סטנלי פיש ( 1938 Fish, ) מצא מקום מרכזי לחֵקר מקומו של הקורא המעלה משמעות מתוך הטקסט . לטענתו, הקורא אינו רק קורא אלא מייצר את הטקסט בעצם מעשה הקריאה . כלומר, משמעותה של יצירה ספרותית אינה מצויה בה עצמה כי אם בראשו של הקורא . פיש טוען שיש משמעות רק לפרשן . כלומר, האדם יפרש טקסט כשהוא יחשוב שזה טקסט אומנותי במסגרת הקהילה הפרשנית שהוא שייך אליה ועובד בה . בפרסום מאוחר יותר סייג פיש את עצמו וטען שיש לאינטנציונליות של הכותב משמעות, שהיא נקודת ייחוס חיצונית לפרשן . שינוי 5 חשוב לציין שהן איזר והן פיש שמו דגש על זה הפחית מהכוח שנתן לפרשן בעבר . הקורא המפרש . בעקבות תפיסתו של איזר, אני מבקשת לחזור למקום של הטקסט בתהליך הקריאה, לשים דגש על ההתרחשות בין הטקסט לקורא – בה יש מקום לקורא, ולבחון את האינטראקציה בין הטקסט לקורא, באמצעות הפרשנויות שיוצגו בספר זה . משום שאני מבררת את שרשרת הפרשנויות, ברצוני להציג גם את תפיסותיהם של הפילוסופים מיכאיל בחטין ( 1975 - 1895 Bakhtin, ) והנס גדמר ( - 1900 Gadamer, 2002 ) שאני מוצאת כרלוונטיות . אומנם מבחינה כרונולוגית בחטין הקדים את איזר, אך ההתייחסות היא לפי מידת החשיבות של הרעיון המוצג להלן . בחטין טען שתמיד יש דיאלוג בין העבר לבין המפַרש, ודיאלוג זה הוא תמיד אינטר-טקסטואלי . בחטין מתאר דיאלוג כשרשרת שאלות ותשובות בין העבר להווה שעוברות לאורך ההיסטוריה . דיאלוג – בו כל אחד נותן תשובה לשאלה אחרת . זאת, משום שכל עונה, חושב ורואה אחרת ולכן משיב באופן שונה על אותה שאלה . בחטין, במידה מסוימת של הפשטה, מנסה להראות מה משתמע מן האפשרות שבעולם מתקיים דיאלוג אמיתי בין בני 3 איזר, מעשה הקריאה . 4 חלאבי, ידע הרמנויטי, עמ׳ ,13 רוט, מה קורה, עמ׳ 22 - 24 . 5 פיש, יש טקסטים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר