הקדמה

עמוד:13

13 עצם העניין מתוך נקודת מוצא המושתתת על אירועים היסטוריים שנוגעים לתרבות הישראלית בלבד, החלטתי להציב את התחום התחתון של היצירות במחקרי בשנות ה- 30 של המאה שעברה כחלק מהתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל, מתוך התבוננות בהתיישבות העברית, בצמיחת העבריות ובעיצובה של זהות מקומית לצד שלטון המנדט הבריטי, מכסות העלייה, התגברות הנאציזם, מלחמת העולם השנייה והשואה . בניגוד לעניין הרב שהיה בכלבים בספרות בכלל, כיום המחקר העולמי מביע עניין רב גם בכלבים בספרות ילדים . מחקרים קודמים שנעשו בתחום בישראל ביחס לספרות העברית אינם מקיפים דיים על מנת לתת תמונה מגוונת מבחינת סוגי היצירות והטקסטים או ציר הזמן שלהם . בנוסף, בראשיתה של הספרות הישראלית מעטים הכלבים הספרותיים שנושאים על גבם יצירות סיפוריות שהפכו לקלסיקות עבריות לילדים ולנוער צעיר . איה פלוטו שחיברה לאה גולדברג לסיפורו ואיוריו של ארי רון הוא אולי ( עדיין ) הקלסיקה הנצחית המוכרת ביותר, אך לעומתו נדמה ש עזית הכלבה הצנחנית מאת מוטה גור, מי שהפך לימים להיות ראש המטלה הכללי, נשכחה בהיסטוריה ; העיבוד הקולנועי שלה אומנם מוכר, אך הסדרה הספרותית כבר פחות . עם זאת, ולמרות היחס לכלבים במסורות יהודיות מסוימות, ייצוגי הכלבים שוכתבו כחלק בלתי נפרד מהזהות המקומית שביקשו היוצרים והממסד להקנות לילדים לפני קום המדינה ועד לאחר מלחמת ששת הימים, והם הופיעו בטקסטים שביקשו ליצור מציאות שונה, ליוו ילדים ונסכו בהם אומץ בשלבי מעבר בחיים . אם רק מבקשים לשים לב לייצוגים האלה, מסתבר שכלבים מסתתרים בחלק משמעותי מאוד של היצירות לילדים, כאותו כלב שנח לו בפינתו באין משים אבל קופץ מוכן לצד בן משפחתו ברגע שקראו בשמו . אומנם כלבים לא היו מעולם מושא למחקר עצמאי משמעותי בספרות הילדים העברית, ועם זאת הם העסיקו את המחקר על

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר