הקדמה

עמוד:12

12 ערגה הלר שלא לכל כלב שמוזכר ביצירת ספרות יש אישיות ענפה, כפי שלא לכל דמות ספרותית יש . לעיתים אנחנו פוגשים דמויות שאין לנו מידע רב עליהן ועל חיי הנפש והתודעה שלהן ( לדוגמה : ארגוס של אודיסאוס ) ועדיין הן נוגעות לליבנו . בפעמים אחרות אנו פוגשים דמויות שיש לנו מידע רב על ההיסטוריה המשפחתית שלהן, על עברן האישי, על חייהן הפרטיים, חלומותיהן ושאיפותיהן, ולא תמיד אנחנו מצליחים לחבב אותם . בהמשך נראה כיצד האישיות הכלבית שעולה מתוך כלל היצירות - ולא רק מדוגמאות אלה - היא תלויית תרבות וזמן, ומייצגת לא רק את הציפיות מבעל החיים אלא גם את הציפיות מהדמות האנושית עימה הוא קשור . אנו יודעים שלספרות ילדים יש נטייה ברורה לחשוף את מכלול ציפיותיה בפני הקוראים הצעירים . במילים אחרות, ספרות הילדים משתמשת בתחבולות ומכוונת להשפיע על הקוראים לא רק במישור היצירתי . רוב המחקר הקיים העוסק בכלבים בספרות עוסק בייצוגים של כלבים בספרות קלסית או בספרות הכללית, האנגלית בעיקר . יש המצביעים על עלייה בשכיחותם של דמויות הכלבים בספרות העולמית - לילדים ולמבוגרים - החל משנות ה- 30 של המאה העשרים כתגובה אנושית להתגברותם של איומים ברחבי העולם ( 168 : 2014 , Farina ) . מחקר המתייחס לנוכחות דמויות של כלבים ביצירות ספרות לילדים באזורי סכסוך ואסון מכל העולם מאז אסון התאומים מצא זיקה ישירה בין מתיחות ואיום קיומי להופעתם של כלבים ביצירות לילדים ( 2018 , Malone ) . אם נתבונן לאחור, לדעת כמה מהחוקרים, שנת 1939 ופתיחתה של מלחמת העולם השנייה מציינת נקודת מפתח ביחס לכלבים בספרות הילדים . בתרבות הילדים האמריקנית, למשל, דבר זה בא לידי ביטוי בגיוס דמותו של טוטו, כלבה של דורותי מ הקוסם מארץ עוץ מאת פרנק באום, על מנת שישפיע על הקהל המערבי הצעיר כגיבור שיכול לכל מצב ( 120 : 2014 , Farina ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר