|
עמוד:12
12 מבוא זה יש להגדיר את מושג הלקות מורכבת . אוכלוסייה זו מוגדרת על פי החוק הישראלי כך : "מוגבלות אחת או יותר, מתמשכת או שצפוי שתהיה מתמשכת, אשר בשלה מוגבל תפקודו של אדם באופן 1 משמעותי בתחום חיים אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים . " ההגדרה הזו כוללת בתוכה אנשים המאובחנים עם אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות קוגניטיבית-נוירופסיכולוגית, מוגבלות מוטורית, מוגבלות ראייה, מוגבלות שמיעה או עיכוב התפתחותי . החוק לחינוך לילדים עם צרכים מיוחדים, העוסק באוכלוסייה הצעירה, מונה את האוכלוסיות האלה לרבות אוכלוסיות עם לקויות נפשיות ולקויות למידה מתמשכות . כלומר, הדיון בספר באוכלוסייה עם לקויות מורכבות נמצא בחפיפה מוחלטת לאוכלוסייה המוגדרת בחוק כאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים . ההגדרה של לקויות מורכבות אינה מגדירה את רמת תפקודו של האדם, והיא נוגעת לקשת רחבה הכוללת רמות תפקוד מגוונות — מרמות תפקוד ומסוגלות גבוהות ועד רמות תפקוד נמוכות הדורשות סעד וליווי תמידיים . מכאן שהשאלה מיהו "מורכב" היא שאלה מורכבת בפני עצמה . בספר אשתמש במינוח של "לקויות מורכבות" כדי לתאר את האוכלוסייה המגוונת הזו . המטפל בתחום הלקויות המורכבות הוא דמות חשובה בחיי מטופליו, והשפעתו על שגרת יומם מרכזית ורחבת היקף . ככל שאוכלוסיית הטיפול שהמטפל בוחר לעבוד עמה מאובחנת כבעלת קשיים מורכבים 2 מחקר המדגים את הטענה בדק את יותר, כך הטענה הזו נכונה יותר . 3 ממצאי יחסם של הורים לקלינאי התקשורת המטפלים בילדיהם . המחקר העידו שהורים לילדים עם לקויות התפתחות ניכרות ראו בקלינאי התקשורת המטפל בילדם דמות מרכזית ומשפיעה בחייהם . חיזוק נוסף להשפעתו הרבה של המטפל על חיי מטופליו אפשר למצוא בתיאוריות העוסקות ביחסי מטפל-מטופל בתחום הטיפול הנפשי הרואות במטפל לא רק כאובייקט המייצר שינוי עבור מטופליו אלא 1 חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשפ"ב - 2022 . 2 Heinonen, E . , Lindfors, O . , Laaksonen, M . A . , & Knekt, P . ( 2012 ) . Therapists’ professional and personal characteristics as predictors of outcome in short - and long - term psychotherapy . Journal of Affective Disorders , 138 ( 3 ) , 301 – 312 . Pappase et a Pappas N . P, Sturt C . , McLeod S . ( 2016 ) , Parental beliefs and 3 experiences . 3 regarding involvement in intervention for their child with speech sound disorder, Child Language Teaching and Therapy 2016, Vol . 32 ( 2 ) 223 – 239
|
|