מבוא

עמוד:12

12 מבוא שיטתי, יש לענות, לפי הבנתי, על שתי שאלות בסיסיות . הראשונה : מהם התפקודים שנראה כי הטבע הועיד לגוף האדם ? השנייה : מניין שואב האדם נחת רוח ? תשובתי לשאלה הראשונה מושתתת על ההנחה האינטואיטיבית שאומרת זאת : איברי הגוף תובעים ביטוי לתפקודיהם השונים, ובכך הם יוצרים באדם השתוקקויות שונות — חלקן מודע, חלקן מודע חלקית וחלקן בלתי מודע . תשובתי לשאלה השנייה מושתתת על התבוננות בקשת רחבה של התנהגויות אנושיות ועל שיוכן לאשכולות נפרדים, על בסיס ההנחה שקובעת כי להתנהגויות בכל אשכול קיים גורם משותף שהוא מקורן, כלומר — הוא הסיבה הראשונית להן, סיבה עמוקה שאותה ביכולתנו להבין ואף לקבל באמצעותו של שכל ישר ; גורם משותף זה הוא בבחינת אבן יסוד, שורש - אב נפשי, מעיין קדמון, מניע ראשוני, וגם הוא עשוי להיות מודע, מודע חלקית או בלתי מודע . האדם, לפי תפיסתי, 3 מונע מן הכוח המאוחד של שלוש משפחות 4 משפחת מניעי ההישרדות הפיזית, משפחת של מניעים ראשוניים : מניעי ההמשכיות של העצמי ( שתכליתה העיקרית שימור הגנים של היחיד מדור לדור ) ומשפחת יצרי העונג — משפחה בפני עצמה בת שישה-עשר יצרים ; וכיוון שאני מניח כי שתי המשפחות הראשונות של המניעים אינן מצריכות יותר מתזכורת והרחבה קלה לשם השלמת התמונה כולה, החיבור מתמקד בפירוט ובהבהרה של המניעים השייכים למשפחה האחרונה . כל אחד ואחד מן המניעים במשפחה זו, משפחת יצרי העונג, הוא מניע ראשוני, גורם העומד בפני עצמו . עם זאת, בנסיבות רבות פועלים שישה-עשר המניעים העצמאיים הללו באופן משולב, וזאת כשהם מצטרפים זה לזה ולמניעי שתי המשפחות האחרות . החיבור אינו דן באפשרות ואינו שולל את האפשרות כי כוח עליון הוא היוצר של כלל המניעים הראשוניים . על כל פנים, הוא גורס כי מנקודת הראות האנושית אנו רשאים להניח כי סיבת החיים ותכליתם אינן רק הישרדות או הולדה ושימור גנים, אלא גם הפקת עונג שאינה קשורה אליהם בהכרח ( אף שיש בה להצדיק את כדאיותם, ובייחוד כשאדם שרוי בנסיבות קשות ותר אחר דרכי נוחם ) . אם השקפה זו תתקבל על דעת הקורא, הוא יחוש כי נמסר לידיו צרור מפתחות קטן, קל למדי להפעלה ובעיקר יעיל מאוד, להבנתם של רצונות, רגשות,

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר