|
עמוד:10
10 תודות הנדל ברחוב דובנוב בתל אביב, שבה גרה מאז עברה לעיר מחיפה בראשית שנות השמונים, ושהייתה מלאה בתמונותיו של בעלה צבי מאירוביץ ( שנפטר ב- 1974 ) , אביו של שוקי . אני נכנסתי לדירה במעין חרדת קודש, ואילו הוא מיד אמר לי : "אל תהיה כל כך בלחץ, תסתובב פה חופשי, זה לא מוזיאון ולא היכל קודש" . המילים הללו נשארו איתי עוד הרבה זמן לאחר מכן, והן עזרו לי להשתחרר גם בכתיבה . קשה להפריז בחשיבותו של שוקי : הוא שמסר את עיזבונה של הנדל למרכז קיפ באוניברסיטת תל אביב, וכך גם לידיי, והוא היה שותף מלא לכל אורך הכתיבה . הוא קרא את הספר כולו, עוד בשלבי הדוקטורט, ושיתף אותי באופן כן וגלוי ביותר בסיפורים רבים מחייה של הנדל ומחייו שלו . לא היה אף רגע שבו הוא הפך ל"שומר הסף" של חומרי העיזבון או שבו ניסה לשמר דימוי מסוים של אימוֹ . להפך, התמיכה הנדיבה שלו, העניין האמיתי שלו בספר, העידוד והסקרנות, אִפשרו גם לי להשתחרר מחרדת הכתיבה כמו גם מהדימוי של "הנדל הסופרת", ולא לפחד ללכת בכיוונים מנוגדים לאלו שאולי הנדל עצמה ביקשה להתוות . חנה נוה קראה את הצעת המחקר של הדוקטורט ואז, לאחר חמש שנים, גם את הדוקטורט עצמו, והיא עזרה לי המון — כבר מתחילת הדרך . נוה היא גם חוקרת ספרות שאני מעריץ, ושכתבה בעצמה על הנדל מחקרים חשובים ויפהפיים שחרותים על לוחות ליבי, וזו זכות גדולה לזכות בליווי ובתמיכה שלה כל כך הרבה שנים . תודה גדולה גם לחנה סוקר-שווגר, שגם היא הייתה קוראת שופטת הן של הצעת המחקר לדוקטורט הן של הדוקטורט עצמו, ולאחר מכן אף קראה את החיבור גם בגרסת הספר . חוות הדעת שלה, העזרה והליווי, וכן המונוגרפיה הנפלאה שלה על יעקב שבתאי שהייתה לי מקור השראה ומודל לחיקוי — אני אסיר תודה לה על כל אלה . גדעון טיקוצקי הוא לא רק חוקר מבריק ומלא ידע, ואדם שאני נושא אליו עיניים ; הוא גם אחד האנשים החכמים והנדיבים ביותר שהכרתי . לי ספציפית הוא הושיט עזרה רבה במיוחד, לרבות עידוד אקטיבי להפוך את הדוקטורט לספר ולהגישו לוועדת פרס בהט . גדעון כתב ספר מופתי על דליה רביקוביץ, שזכה גם הוא בפרס בהט, והוא ספר מעורר השראה, אבל גם אימה, באופן שבו הוא מראה עד כמה מקיף ורציני מחקר יכול להיות . זו זכות גדולה לזכות בליוויו האוהב . אנשים רבים מאוד בחוג לספרות של אוניברסיטת תל אביב עזרו לי בדרך — במישרין ובעקיפין, בידיעתם ושלא בידיעתם . איריס מילנר, חוקרת חשובה נוספת של ספרות עברית בכלל ושל יצירת הנדל בפרט,
|
|