|
עמוד:11
האמנה החברתית 11 ולפיכך יום אחד , באביב ,1728 לאחר שחזר מטיול מחוץ לעיר ומצא את שעריה נעולים , החליט לא לחזור אליו . הוא מצא את דרכו לאנסי ) Annecy ( שבנסיכות סבואה ) Savoy ( הסמוכה , והתקבל שם אצל מאדאם דה וארנס ) Warens ( , אשת אצולה אשר חיה בנפרד מבעלה ואשר המירה זה לא כבר את דתה לקתוליות . תוך ימים ספורים שלחה דה וארנס את ז ' אן – ז ' אק לטורינו כדי ללמוד את עיקרי הדת הקתולית . כעבור כמה חודשים הוא חזר לאנסי והפך למאהבה של דה וארנס . הוא כינה אותה " אימא ” והיא אותו — " קטן שלי " . חשוב לא פחות , היא מימנה עבורו שיעורי מוזיקה , תחום שממנו התפרנס כל חייו . בשנת 1730 התגורר לסירוגין בליון ) Lyon ( , בפרייבורג ) Freiburg ( ובלוזאן ) Lausanne ( ועבד כמורה פרטי ומתורגמן . ב – 1731 הגיע לראשונה לפריז , אך לא שהה בה זמן רב . הוא חזר להתגורר עם מאדאם דה וארנס בשאמברי ) Chambéry ( , שם עבד במשרד לרישום מקרקעין ואף כמורה למוזיקה . לאחר מכן חזר לליון כמחנך ילדיו של השופט דה מאבלי ) Mably ( . בשנת 1742 הגיע שוב לפריז והציג שם בפני האקדמיה למדעים שיטה חדשה לרישום תווים מוזיקליים . הוא התפרנס מהעתקת תווים וכיהן כמזכירה של מאדאם דיפן ) Dupin ( , אשת גובה מסים עשיר . באופן הזה התגלגל למשרת מזכירו של שגריר צרפת בוונציה , לשם יצא בשנת 1743 . תוך זמן לא רב הסתכסך עם השגריר , ובקיץ 1744 עזב בזעם את ונציה בדרכו חזרה לפריז . ב ווידויים העיר כי ניסיונו הכושל כדיפלומט זוטר בוונציה טמן בלבו " את זרע הזעם נגד המוסדות האזרחיים המטופשים שלנו , שבהם מקריבים תמיד את טובתו האמיתית של הציבור ואת הצדק האמיתי על מזבח איזה סדר מדומה שאיני יודע מהו , סדר שלאמיתו של דבר הורס כל סדר , וכל תועלתו בכך שהוא נותן גושפנקה רשמית לדיכוי החלש ולמעשי 3 שנים לא מעטות עברו עד ש " זרע הזעם " נבטהעוול של החזק " . והפך לתורה חברתית ומדינית מגובשת . בינתיים התיישב בפריז , ביסס קשרים חברתיים עם כמה הוגי דעות צעירים ורדיקליים ,
|
|