|
עמוד:63
גיליון 98 63 חובב שוודי אחרי שיצרו קשר במורס ב - 6 באפריל 1950 . מהכרטיס ניתן להבין שדוד השתמש במקלט 348 / BC , משדר שפופרתי בהספק 120 וואט ואנטנה באורך חצי אורך גל . דוד כותב על הכרטיס, שאת הקשר הראשון SM5 YGםע עשה בהספק של 10 וואט בלבד . ב - 22 במרס ,1952 בהיותו טכנאי ומפעיל קשר, יצא דוד למשימה שכללה הקמת תחנת קשר עבור "משלחת השילומים" שהתמקמה בארמון בהאג ( הולנד ) , בו נערכו השיחות על פיצויים של ממשלת גרמניה לממשלת ישראל . ליווה אותו למטוס יואל סלומון, שאף הוא שירת במחלקת הקשר, שהגיע לרומא במיוחד מישראל על מנת לסייע, ולאחר מכן להחליפו בתפקיד . יואל רכש עבורם שניהם כרטיסי טיסה, ורגע לפני שיצאו עם הציוד לעבר שדה התעופה, קיבל יואל מברק בהול מראש מחלקת הקשר באותה עת, משה ירושלמי, שכינויו היה "זיק" . במברק הורה לו משה לא לעלות על הטיסה, ולהישאר בתחנת הקשר ברומא . הסיבה שהתבררה מאוחר יותר הייתה שיוכו של יואל סלומון והקשר ההיסטורי שלו לארגון האצ"ל, והעובדה ש"לא היה ליואל סיווג ביטחוני מספיק" . כזכור שיחות השילומים היו ממודרות בין היתר בשל רגישותן הרבה והמחלוקת בארץ בין התומכים לבין המתנגדים לקבלת פיצויים מהגרמנים . ראש הממשלה דוד בן גוריון הכריע בעניין, ובחזונו בחר בקבלת הפיצויים שהיו נחוצים לביסוס המדינה שזה עתה קמה . יחד עם דוד על המטוס של KLMתרבח שהמריא מרומא להולנד עם נחיתת ביניים בפרנקפורט, היה גם ד"ר יצחק בזנר, מנהל האגף לסחר חוץ במשרד האוצר הישראלי, שהיה בדרכו לאותו יעד . דקות ספורות לפני הנחיתה בפרנקפורט, עקב ראות גרועה, הטייס הנמיך בצורה מסוכנת ופגע בצמרות עצים עם ארבעת מנועי המטוס שפעלו בעוצמה . כתוצאה מכך התרסק המטוס ומרבית הנוסעים נהרגו במקום, בהם דוד אוצרי וד"ר יצחק בזנר . יואל, שבינתיים חזר לשגרירות, קיבל את בשורת האיוב על התרסקות המטוס, שהוא היה אמור להיות על סיפונו . הוא נתקף חרדה, וסירב לבקשת מנהליו בישראל לחזור מיד ארצה, כי פחד לטוס . לאחר מספר שבועות עלה על אונייה, והפליג לישראל . הסיפור הקשה השפיע עליו אך הוא התאושש והמשיך בפעילותו הענפה כמומחה תקשורת במבצעים רבים של המוסד . בישראל נערכה לוויה ממלכתית לד"ר בזנר, שעה שלדוד אוצרי נערכה לוויה צנועה, רחוקה מן התקשורת . שרידי גופתו הגיעו ארצה ללא פרסום . לימים איתרתי את הקבר בחלקה רגילה בבית עלמין קריית שאול, והנחתי עליו זר . הייתה זו טרגדיה משפחתית גדולה : דוד - לותר נהרג צעיר, והבן של רותי, אחותו של דוד, נהרג בתאונת אופנוע בצבא . אחרית דבר : את כרטיס חובב הרדיו של דוד איתרתי במרשתת במהלך כתיבת המאמר, באתר מכירות אונליין, וקניתיו . באופן סימלי המעטפה עם הכרטיס הגיעה אלי בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל . בכוונתי לתרום הכרטיס למרכז למורשת המודיעין, ולהוסיפו עם המאמר הזה למגירתו הריקה של דוד אוצרי – יהי זכרו ברוך ! הצגתי את הממצאים לראש אגף משאבי אנוש במוסד, וזה אישר להכליל את שמו של אוצרי בין חללי המוסד ידיעה בעיתון על התרסקות המטוס . שמו של דוד אוצרי לא מוזכר כלל אגודת חובבי הרדיו יזמה ב - 1956 טקס אזכרה לדוד והענקת גביע על שמו לחובב המצטיין . עמי X4 DKימש 4 בתחנתו עם הגביע ע"ש דוד אוצרי . אגודת חובבי הרדיו הנציחה את זכרו של דוד ביער חובבי הרדיו שהלכו לעולמם ) SKF – Silent Key Forest ) https : / / www . iarc . org / silentkey /
|

|