|
עמוד:8
גיליון 98 8 שנה לשבעה באוקטובר להציג בפניי סרטונים שהעלו חיילים באזורי הלחימה לרשתות החברתיות ולשאול לדעתי עליהם . כך ראיתי מאות סרטונים בהם חיילים צילמו את עצמם במהלך המלחמה . הפצת סרטון כזה פוגעת כשלעצמה בערכי הממלכתיות והמשמעת והיא גם בניגוד לפקודות . לאחר שראיתי מאות סרטונים אני מרשה לעצמי להציג הכללה זהירה . בכל הסרטונים, המצטלמים היו חיילי מילואים, רק בסרטון אחד ראיתי קצינים ( סרן ורס"ן ) ובשום סרטון לא ראיתי חיילות . המעשים שצולמו היו במנעד רחב של התנהלות לא ראויה, מעבר לעצם העלאת סרטון לרשת החברתית . לא ראיתי שום צילומי מעשים מהמשפחה של "השמדת עם" וכדומה, אבל ראיתי צילומי מעשים שיש בהם פגיעה ברורה בערכי צה"ל, בעיקר כבוד האדם, ממלכתיות וטוהר הנשק . ההצטלמות של חיילי מילואים מפנה את תשומת הלב לבעיית יסוד בדבר הטמעת ערכי צה"ל בקרב לובשי המדים . כשהם בשירות סדיר, הם חיים במסגרת שיש בה מקום ברור ומתמיד לערכי צה"ל, משמעותם וחשיבותם . כשהם מתייצבים לשירות מילואים, ייתכן שעברו שנים מאז שמעו לאחרונה הסבר אמין של ערכי צה"ל . אני מרשה לעצמי להניח שמעטים מהם במפקד אחר אינה ערובה לשיפור . דרוש בסיס מקצועי מוצק לכל צעד בתהליך שיש בו גם התפטרות והחלפה . שנית, כללי הפעולה . ככל שערכי צה"ל מדריכים את התנהלות החיילים, הם היו אמורים להיות חלק מקוד האתיקה של צה"ל, "רוח צה"ל : ערכים וכללי יסוד" . בקוד האתי היו 34 כללים מעשיים . בשנת 2001 הם נמחקו בהחלטה מבישה, הרמטכ"ל מופז הורה להחזיר אותם למסמך, אבל עד היום ההנחיה שלו לא בוצעה . אילו היו לצה"ל כללי פעולה, מוסברים ומוטמעים כראוי, אפשר היה להימנע מתקלות רבות שאירעו בתולדות צה"ל מאז . ניסיון שנעשה לפני שנים אחדות לאמץ כללי פעולה, על בסיס פעילות מקצועית של 25 צוותי מפקדים, לא צלח את המטכ"ל, למרבה הבושה . שלישית, זיכרון ארגוני . כל מי שעוקב אחר פעילות צבאית מורכבת וחיונית, לא במבט מהיר אלא במהלך תקופה ממושכת, רואה את חולשת הזיכרון הארגוני של צה"ל . לא פעם מצאתי את עצמי מוזמן לעזור לפעילות שכבר הושלמה מזמן, אבל פירותיה המוצלחים נמוגו עם החילופים התכופים של מפקדים . גלגלים צבאיים ניתן לחזור ולהמציא שוב ושוב . וגם זו בושה . הקולות הנשמעים בקריאה להתפטרות מפקדים שעמדו בראשי יחידות שכשלו בהקשר של המלחמה, הם קולות שאין בהם לא הבנה ולא אחריות שמעו הסבר של ערך הממלכתיות . דרושה כאן מחשבה יסודית, מקיפה, אחראית וחדשנית בדבר הטמעת ערכי צה"ל במאות אלפי חיילי מילואים המשתתפים במלחמה . תרבות ארגונית מטבעו של תחקיר אחראי של מלחמה שהוא שופך אור על אבנים רבות בפסיפס הכולל . אחדות מן האבנים הללו משקפות את התרבות הארגונית הכוללת של צה"ל וזוהי הזדמנות נדירה לתת עליהן את הדעת במסגרת תהליך כולל לשיפור צה"ל על כל היבטיו . נזכיר כאן שלוש מאבני הפסיפס . יש סכנה שהן ייראו פחות חשובות ודחופות בתחקיר של מלחמה ולהפקת לקחים ולכן יותר מועדות להזנחה נוספת . ראשית, מוסד ההתפטרות . הקולות הנשמעים בקריאה להתפטרות מפקדים שעמדו בראשי יחידות שכשלו בהקשר של המלחמה, הם קולות שאין בהם לא הבנה ולא אחריות . התפטרות מיידית היא בעלת ערך סמלי ואין לה ערך כאשר המפקד מודה בכישלון ובאחריות הכוללת שלו לפעילות שלא מנעה אותו . התפטרות היא בעלת ערך רק אם היא תוצאה של תהליך מקצועי של תחקיר והפקת לקחים המוביל לצעדים שישפרו את פעילות היחידה . עצם החלפת מפקד אחד פינוי פצועים במלחמת "חרבות ברזל" . ההצלחה המקצועית של חיל הרפואה להציל חיילים פצועים מוסברת לא רק בנאמנות לערך חיי אדם שב"רוח צה"ל", אלא לא פחות מכך גם בנאמנות של הסגל הרפואי בצבא לערכי האתיקה הרפואית . צילום : אתר צה"ל
|
|