מוסר, אתיקה ובעיות מאתגרות ב"חרבות ברזל"

עמוד:6

גיליון 98 6 שנה לשבעה באוקטובר הדמוקרטית להגן על יושביה מפני כל התקפה של ארגון טרור . לפיכך, עצם היציאה למלחמת "חרבות ברזל" היה מוצדק בעליל . התפיסה המוסרית של "הגנה עצמית" אינה מוגבלת להשבתה של ההתקפה הנתונה . האויב גילה יכולת ונכונות לתקוף ומותר להביא בחשבון את האפשרות שיגלה אותן יכולת ונכונות בהתקפה נוספת . התפיסה המוסרית של "הגנה עצמית" מרשה לנקוט צעדים צבאיים כדי להכחיד את היכולת של האויב לשוב ולתקוף, לא רק באופן מיידי אלא גם בעתיד הנראה לעין . ההתקפה של ארגוני הטרור כללה חטיפה לעזה של אזרחים, חיילים ועובדים מתארחים . מובן מאליו שהמדינה הדמוקרטית חייבת לכל החטופים מאמץ מעשי, בפעילות צבאית ובמו"מ, שיביא לשחרורם מידי האויב . הסכנה הנשקפת לחיי החטופים ולשלומם היא קיצונית, מיידית ואינה מטופלת במישרין ע"י כוחות המדינה . אין סכנה חמורה יותר ממנה לחייהם ולשלומם של אזרחים ועל כן היא חייבת להיות בעלת החשיבות העליונה בפעילות ההגנה העצמית של המדינה . לאחר הפעילות הצבאית של ראשית המלחמה הוכחד חלק ניכר מכוח ארגוני הטרור של ארגוני הטרור והסכנה הנשקפת מהם עתה, למדינה וליושביה, פחותה בהרבה מן הסכנה המאיימת על החטופים, כך שעם כל החשיבות של הכחדתה, היא פחות חשובה מהסכנה לחטופים . השאלה של צדקת הדרך עולה לא רק בנקודת המוצא של תחילת המלחמה . היא שבה ומתעוררת בכל שלב שבו מתקבלת החלטה להמשיך להילחם, בהתאם למדיניות חדשה, לשם מטרות חדשות, באזורים נוספים ובהמשך הסכנה לחיי הלוחמים . המלחמה מוסיפה להיות צודקת, מנקודת המבט של חובת המדינה כלפי חייליה, ככל שניתן להציג את מטרות המלחמה באופן שמחייב את המדינה להתאמץ להשיג אותן, חרף הסכנה לחיי הלוחמים . אם אין הצדקה מוסרית לומר על המשימות המוטלות על הלוחמים שלמדינה "אין ברירה" ועליה להתאמץ להשיג אותן, כי אז יש סכנה שחיילים חללים יהיו בגדר מי ש"נפלו לשווא" . אסור למדינה דמוקרטית להגיע למצב שבו הלחימה נמשכת משיקולים זרים, פוליטיים או אישיים, ואינה מוצדקת על יסוד שיקולים של "אין ברירה" . בשלב זה אין לשלול את האפשרות שהלחימה התמשכה ותימשך מחוץ למסגרת המוסרית של "אין ברירה" . כאן המקום להוסיף שבין השיקולים שאסור למדינה להשתמש בהם להצדקת המלחמה, בין בראשיתה ובין בהמשך הלחימה, נמצא רעיון הנקמה . עקרונות השמירה על כבוד האדם, תורת המלחמה הצודקת וערכי צה"ל, בהם טוהר הנשק, פוסלים כל התנהלות נקמנית, קטלנית, אכזרית ומבישה כלפי הבלתי - מעורבים בעזה, ביניהם ילדים רבים מספור . חיי אדם אחד מן הערכים הבולטים ב"רוח צה"ל" הוא ערך חיי אדם, המבטא חלק מן הערך של כבוד האדם, באשר הוא אדם, העומד ביסוד המשטר הדמוקרטי של ישראל . המסירות הנדרשת לעקרון השמירה על חיי אדם היא רבגונית : דרושה שמירה על חיי האזרחים והתושבים, שמירה על חיי החיילים וגם זהירות מפני פגיעה בחייהם של יושבי עזה שאינם מעורבים בשום פעילות טרור נגד המדינה ויושביה . המסירות של חיילי צה"ל לשמירה על חיי כל יושביה של המדינה מאפיינת את הפעילות הצבאית בכל תקופת המלחמה וראויה לשבחים רבים . הסתייגות אחת : הייתה תקופה שרווחה בצה"ל הבנה מוטעית ומסוכנת של פקודת "חניבעל", בדבר סיכול ניסיון חטיפה של חייל חרף סיכון חיי החייל . הפקודה אסרה לפעול באופן שיביא למות החייל בוודאות או אף בהסתברות גבוהה . המחשבה שיש לחיילים היתר להרוג את החייל כדי למנוע נפילת חייל חי לידי אויב היא בלתי מוסרית ובניגוד לערכי צה"ל . אמנם הפקודה בוטלה ע"י הרמטכ"ל אייזנקוט, אבל המחשבה המוטעית לא נעלמה . התפרסמו כתבות לפיהן נעשה שימוש בפרשנות המוטעית של הפקודה שבטלה ונפתחה אש באופן שהביא למותם של חיילים ואזרחים . אינני יודע אם אכן היו מקרים שמפקדים או חיילים פעלו לפי המחשבה המוטעית הזאת, אבל בדבר האפשרות שכך קרה תיערך אחת ההערכות המוסריות החשובות של הלחימה . עקרונות המוסר ועקרונות תורת המלחמה הצודקת מחייבים להימנע ככל האפשר מפגיעה בחייהם של יושבי מדינת האויב, ככל שאינם לוקחים חלק בפעולות האיבה ( "בלתי - מעורבים" ) . פגיעה בבלתי - מעורבים בכוונה תחילה היא פסולה מכל הבחינות : היא מפרה את חובת השמירה על כבוד האדם, היא מפרה את עקרון ההבחנה של תורת המלחמה הצודקת בין המשתתפים בפעולות האיבה לבין הבלתי - מעורבים, והיא מפרה את הערך הייחודי של צה"ל, ערך טוהר הנשק . לא ידוע לי על הפרות כאלה של הערכים במלחמת "חרבות ברזל" . במהלך המלחמה התפשטה בתקשורת מערבית ובמוסדות בין - לאומיים הטענה שבפעילות הצבאית של ישראל נהרגו בעזה חיילות חטופות בעזה . המדינה הדמוקרטית חייבת לכל החטופים מאמץ מעשי, בפעילות צבאית ובמו"מ, שיביא לשחרורם מידי האויב והיא חייבת להיות בעלת החשיבות העליונה בפעילות ההגנה העצמית של המדינה מובן מאליו שהמדינה הדמוקרטית חייבת לכל החטופים מאמץ מעשי, בפעילות צבאית ובמו"מ, שיביא לשחרורם מידי האויב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר