תקציר

עמוד:10

10 מחקר מדיניות 199 | מעולם הישיבות לעולם המעשה 17 – 23 ממגוון זרמים וקהילות ; ( ב ) נדבך איכותני שכלל ראיונות עומק עם 15 מחנכים ורבנים חרדים, וכן שתי קבוצות מיקוד שהשתתפו בהן 16 תלמידי ישיבות מרקע ליטאי וספרדי כאחד . המחקר מבחין בין שתי תתי-אוכלוסיות של תלמידי ישיבות : ( 1 ) קבוצה שמשתייכים אליה מרבית התלמידים בישיבות הרגילות של הזרם החרדי המרכזי, שבהן יש הקפדה רבה על סדרי הלימוד, סגנון לבוש ואורח חיים תורני מוקפד ; ( 2 ) קבוצה המונה כ- 8,320 תלמידים ( כ- % 18 מכלל תלמידי הישיבות ) הלומדים בכ- 130 ישיבות שבהן לומדים צעירים המתקשים ללמוד לימודי קודש לאורך כל היום . בישיבות אלו הלחץ הלימודי מופחת ויש גם שיעורי עזר ופעילויות חברתיות שאינן מקובלות בעולם הישיבות . במחקר זה אני מכנה את הישיבות הללו ישיבות "רכות" . בהתאם לכך גם גובשה החלוקה של המשיבים לסקר הכמותני שהתמקד בשתי אוכלוסיות אלו . ממצאים עיקריים  שביעות רצון מהלימודים בישיבה . כשליש בלבד ( % 36 ) מהלומדים בישיבות ה"רכות" מרוצים מאוד מהישיבה שהם לומדים בה, בהשוואה ל- % 58 מהלומדים בישיבות רגילות . בסך הכול, כמחצית מכלל הלומדים בישיבות גדולות מרוצים מאוד ממסגרת לימודיהם .  קשיים ואתגרים . למעלה ממחצית ( % 55 ) מהלומדים בישיבות ה"רכות" דיווחו על קשיים בלימודים התורניים, לעומת חמישית בלבד ( % 21 ) מהלומדים בישיבה רגילה . בסך הכול, כרבע ( % 27 ) מכלל הלומדים בישיבות גדולות מדווחים על קשיים בלימודים . האתגרים שעימם מתמודדים תלמידי הישיבות הרגילות, וביתר שאת הלומדים בישיבות ה"רכות", קשורים לעומס בלימודים, קשיי משמעת, קשיים רוחניים, חד-גוניות בחומרי הלימוד, יחס הר"מים ( רב מחנך ) כלפיהם ועוד . נוסף לכך, המחקר האיכותני העלה כי חלק מתלמידי הישיבות מרגישים קושי להתמסר ללימודי הגמרא, והיו רוצים להתפתח בנתיבי לימוד אחרים שאינם תורניים .  עבודה בשכר בזמן הלימודים בישיבה . כחמישית ( % 21 ) מהלומדים בישיבות הרגילות דיווחו שהם עובדים בכל מיני עבודות במקביל ללימודיהם

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר