|
עמוד:10
10 אנה גלמן והומצא במהלך שנות העבודה עם ילדים והורים, נשים וגברים - סובייקטים, כשפעמים רבות זה מטלטל, מפתיע ובה בעת מבהיר ופותח אפשרויות חדשות . לשם כך אנו זקוקים לפסיכואנליזה מדוּבֶּרת, כזו שחיה ונושמת בקליניקה וברחובות העיר והכיכרות גם יחד . כדי שהתווים שבפרטיטורה יקבלו חיים נדרש לדבר וצריך להקשיב, לשמוע את המילים הישנות והחדשות ולהקשיב לניגון . 5 הלשון לשון חיה היא לשון בהתפתחות, אומרת קולט סולר . נסמכת על המילון, שם כתוב המובן שהתקבע מתוך השימוש, כלומר הגיע מתוך השיח, כלומר בתוך הסדר והקשר החברתי וההיסטורי . הלשון חיה ובהתפתחות מכיוון שקשרים חברתיים משתנים, מילים יוצאות וחדשות נכנסות עם המובן שכל פעם נוצר . לאקאן מדבר על ממד בשפה שהוא מכנה "ללשון", ממד לא מודע של סגנון ומחוות, אם תרצו, הניגון של הדיבור . "הללשון נושמת בתוך השיח, 'על יד' המסמנים, על יד ניסוח המשפט [ . . . ] האוֹת של הללשון עובר, מועבר ומעביר מסר דרך אותות-סיגנלים [ . . . ] הסיגנלים עוברים מדור לדור, במשפחה, בתרבות ובקהילה . זוהי גנטיקה נפשית" ( "ילדים בתוך להקה - מחוסר ישע לאחריות ונפרדות", ספר זה ) . הללשון של הספר הזה, של המחברת, היא חלק בלתי נפרד ביצירה, ואולי גם בשל כך ישנה אפשרות שתמצא ותמצאי שהספר מדבר אִתך . ההרצאות, השיחות, המאמרים, תיאורי המקרה והעבודה קלינית עם ההמשגות תאורטיות, כולם מדברים לא רק על אלא בעיקר אל ילד, הורה, מורה, אישה, גבר, ובה בעת אל החברה, התרבות . דומה שכך הדבר עם יצירה שהיא סינגולרית, של האחת, היא יכולה להישמע על ידי יחידים, כל אחד ואחת עם השמיעה הסינגולרית שלו ושלה . ייתכן ומתגלה כאן משהו מסוד השפעתה של התשוקה שבלתי ניתנת להעברה ולמסירה : "הללשון 5 . קולט סולר, לאקאן, הלא-מודע מומצא מחדש , תרגום : עלמה יצחקי, תל אביב : רסלינג, 2015 .
|
|