|
עמוד:10
10 רן רון ואורית רוזנבליט כולה . אנו נרחיב את טענתו של רובין ונטען כי הטקס משפיע על כלל השותפים בו ומשנה אותם . לדוגמה, טקס ברית המילה, בנוסף על כך שהוא מכניס את הבן אל קהל ישראל, הוא מאשרר את בחירת ההורים ביהדותם . טקס הנישואין משנה את מעמד הורי בני הזוג במשפחה ובקהילה לא פחות משהוא משנה את מצבם של בני הזוג עצמם . שינויים אלה במשפחה, במידה מסוימת, מעצבים מחדש את הקהילה כולה . אליעזר שביד רואה טקסים אלה כטקסים 5 גם הוא, לדעתנו, לא שבהם משתלב היחיד במחזור חיי העם . מייחס חשיבות מספקת למקומה של המשפחה בטקס, שכן כול טקס כזה מהווה רגע של השתנות במערכת המשפחתית כולה ומחולל שינויים בחיי המשפחה . יתר על כן, עיקר עניינו של ספר זה אינו במעבר הפורמלי המתרחש בטקס, אלא בשינוי התודעתי שעוברים כול השותפים בו . טקסי החיים, אם כן, הם חלק ממנגנון או מכשיר להבניית החברה והתרבות דרך המשפחה . נודעת להם השפעה על כל תחומי החיים, באופנים מודעים ולא מודעים . הם יוצרים באדם הזדהויות, השתייכות, אהבות, איסורים והגבלות שהם התשתית לחיי תרבות 6 ככאלה הם יכולים לשמש כלי שליטה רב עוצמה בידי וחברה . מי שמחזיק בהם . הם יכולים להיות כלי משעבד ומדכא, או כלי המקדם חירות ואחריות אישית, בתוך המשפחה ומחוצה לה . עם זאת, יש לזכור שתרבות תמיד מגבילה את החופש של הפרט 5 . אליעזר שביד, ספר מחזור הזמנים , תל אביב : עם עובד, ,1984 עמ' 261 . ראו פיינשטיין, תהודת זהות , עמ' 18- 82 . 6 . המושג תרבות מוצג כאן גם במשמעות של ציוויליזציה, ולא רק של קולטורה ( Civilization לעומת Culture ) . ראו עוד : פול מנדס פלור, "ערך תרבות", בתוך : ארתור א . כהן ופול מנדס-פלור ( עורכים ) , אברהם שפירא ( עורך המהדורה העברית ) , לקסיקון התרבות היהודית בימינו , תל אביב : עם עובד, ,1993 עמ' 675- 584 ; קליפורד גירץ, פרשנות של תרבויות , תרגום : יואש מייזלר, ירושלים : כתר, ,1993 פרק ראשון, בייחוד עמ' 22- 24 .
|
|