|
עמוד:8
8 רן רון ואורית רוזנבליט פתחו את השער מראשית התרבות האנושית מנסים בני האדם להקנות משמעות לחייהם באמצעות טקסים . טקס הוא פסק זמן בשטף החיים, שבו אומרים דבר מה על החיים ובכך מקנים להם משמעות . בטקס משולבות אמירות עם מחוות סמליות וסמלים חזותיים, הרוקמים יחד משמעות . הטקס נועד לכלל הציבור, והוא מתקיים בזמן מוגדר במחזור השנה או במחזור החיים . אפשר לומר שטקס בא לבטא את תפיסות העולם של החברה או המשפחה המקיימות אותו, וגם את מקומו של היחיד בתוכן . בטקס הקהילה מאשררת את הסכמיה, את 1 תרבותה, ואת סיפורה המשותף . בכל התרבויות מתקיימים טקסי חתונה, לידה, התבגרות ומוות, שהם טקסי מעבר, כלומר טקסים המציינים מעברים התפתחותיים בחיי האדם . אנחנו רואים במעברים אלה הזדמנות להתבוננות על רצף החיים, ולכן נכנה אותם "טקסי חיים" . קבוצות תרבותיות שונות נותנות משמעויות משלהן לאירועי החיים, ומעצבות את טקסיהן בהתאם . תינוק נולד לא רק להוריו, אלא הוא בן אנוש חדש המגיע למשפחה המורחבת ולקהילה כולה . טקסי החיים מעניקים אפוא משמעות ופשר למחזור החיים מלידה ועד מוות . במקביל, הטקס גם מזמין אותנו בכל פעם מחדש לשאול על מקומנו בתרבות אליה נולדנו או בחרנו להשתייך . בספרה תהודת זהות מגדירה נורית פיינשטיין את הטקסים 2 פיינשטיין טוענת, בעקבות ארנולד הנדונים כאן כטקסי מעבר . 1 . ניסן רובין מרחיב בספריו על נושא מקומו של הטקס בחברה . הגדרתו הבסיסית של רובין מכוונת למהות הטקס : "תכונה בסיסית בטקס הדתי היא שהטקס הוא טרנספורמטיבי, דהיינו, מעביר ממצב למצב . " ראו ניסן רובין, ראשית החיים , תל אביב : הקיבוץ המאוחד, ,1995 עמ' 13 . 2 . נורית פיינשטיין, תהודת זהות , בני ברק : הקיבוץ המאוחד, ,2015 עמ' 08- 85 .
|
|