|
עמוד:10
10 | פרקים נבחרים בתולדות המתמטיקה בעת העתיקה : מצרים, בבל והודו | עטרה שריקי ההיסטוריה ככלי לעומת ההיסטוריה כמטרה : הבחנה דומה לזאת שהציע פריד ( שם ) , תוארה על ידי אוּפה ג'נקוויסט ( 2009 Jankvist, ) : ההיסטוריה ככלי העוזר להוראת המתמטיקה וללמידתה, לעומת ההיסטוריה כמטרה העומדת בפני עצמה . לטענתו, ההתייחסות להיסטוריה ככלי קשורה לאופן שבו תלמידים לומדים מתמטיקה . היכרות עם ההיסטוריה של המתמטיקה יכולה להיות גורם מניע עבור התלמידים ולעורר בהם עניין ללמוד מתמטיקה . כמו כן היא יכולה להפוך את המתמטיקה להומנית יותר בעיני התלמידים וכך להפחית חרדת מתמטיקה . לעומת זאת, יישום הגישה של הוראת ההיסטוריה של המתמטיקה כמטרה העומדת בפני עצמה מתבטא בהתמקדות בהיבטים ההתפתחותיים והאבולוציוניים של המתמטיקה כתחום דעת, כאשר הכוונה אינה ללמוד באופן מעמיק יותר את המתמטיקה עצמה . תהא גישת ההוראה שתיבחר אשר תהא, הספר שלפניכם נכתב מתוך הכרה בחשיבות של שילוב פרקים מתוך תולדות המתמטיקה במסגרת הוראתה ולמידתה . הבחירה בתוכני הספר נעשתה מתוך רצון לחשוף מרצים, מורי מורים, מורים ומתכשרים להוראה לתכנים רלוונטיים לתוכנית הלימודים במתמטיקה של בית הספר היסודי והעל - יסודי, ו לעודד מורים לשלב את החומרים בכיתותיהם . התכנים שנבחרו עוסקים באריתמטיקה, באלגברה ובגיאומטריה, והם מתמקדים בכמה משיטות החישוב אשר התפתחו במצרים, בבבל ובהודו בעת העתיקה . למותר לציין שבתקופה שלפני הספירה התפתחה מתמטיקה לא רק בשלוש התרבויות הללו . מתמטיקה התפתחה בעת העתיקה בין השאר בקרב תרבות המאיה במרכז אמריקה, בסין וכמובן ביוון . המתמטיקה שהחלה להתפתח ביוון העתיקה כ - 500 שנים לפני הספירה, היא נדבך רב חשיבות בתולדות המתמטיקה . המתמטיקה היוונית יצרה את מושג ההוכחה, ובמסגרתה התפתחו תחומים מרכזיים של המתמטיקה, כגון גיאומטריה, תורת המספרים ומתמטיקה שימושית, וכן הועלו רעיונות שהובילו בהמשך להתפתחות האנליזה המתמטית . ההנחה היא שמתמטיקה יוונית הייתה קיימת כבר במאה ה - 7 לפני הספירה, אולם מסמכים ספורים בלבד שרדו מתקופה זו . אף שתרבויות קדומות כבר ביצעו "תצפיות מתמטיות" על
|
|