הקדמה

עמוד:8

8 | פרקים נבחרים בתולדות המתמטיקה בעת העתיקה : מצרים, בבל והודו | עטרה שריקי והבנה של אופייה, מהותה והתפתחותה, הם יוכלו ללמד אותה באופן מיטבי . היכרות של מורים עם פרקים מתוך תולדות המתמטיקה יכולה גם לסייע להם להבין את נקודת מבטם של התלמידים, לזהות את קשייהם ולמצוא דרכים לעזור לתלמידים להתגבר על קשיים אלה ( 2004 Siu & Tzanakis, ) . מלבד החשיבות המיוחסת להיכרות מעמיקה של אנשי חינוך מתמטי עם התפתחותה של המתמטיקה, קיימת חשיבות גם לחשיפתם של תלמידי בית הספר לנושא זה . אנשי חינוך מתמטי מאמינים שהיכרות עם תולדות המתמטיקה מאפשרת לתלמידים להבין את אופן ההתפתחות של מושגים מתמטיים במהלך השנים, התפתחות שלוותה בעבודה אינטלקטואלית מאומצת של אנשים אשר תרמו להתפתחותה של האנושות בכללותה ( 2012 Panasuk & Bolinger Horton, ) . יתרה מכך, התוודעות של התלמידים לתולדות המתמטיקה עשויה להגביר את העניין שלהם בלימוד תחום הדעת, לפתח בקרבם עמדות חיוביות כלפי מתמטיקה ולגרום להם להעריך אותה ואת תפקידה בהתפתחות הכללית של החברה . העיסוק בנושא יכול להפוך את המתמטיקה לאנושית וידידותית יותר, ולמיסטית ומאיימת פחות בעיני התלמידים . להיכרות עם ההיסטוריה של המתמטיקה יש תרומה גם בהיבט הקוגנ יטיבי, ויש בכוחה לקדם למידה והוראה באמצעות הצגת נקודות מבט שונות על טבעו ומקורו של הידע המתמטי, תוך חשיפת התלמידים לגישות שונות לאותו ידע ( ; 2004 Bidwell, 1993 ; Fauvel , 1991 ; Helfgott, Jankvist, 2009 ) . עם זאת, היות שתוכנית הלימודים הבית ספרית במתמטיקה גדושה ורחבה, מובן שלא תמיד קל למורים למצוא את הדרך המיטבית לשלב את ההיסטוריה של המתמטיקה בהוראה השוטפת, ובו בזמן גם להספיק לכסות את כל תוכנית הלימודים המחייבת . בניסיון להתמודד עם קושי זה, התפתחו גישות שונות להנגשת תולדות המתמטיקה למורים ולתלמידים, שאפשר לחלקן לצמדים מנוגדים : גישת ההארה לעומת גישת יחידות הלימוד : כדי לאפשר לעוסקים בחינוך מתמטי להכיר מקרוב את התפתחות המתמטיקה ואת ההקשרים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר