|
עמוד:12
דורית שיקיירסקי 12 התיאוריה של וילפרד ביון על קבוצות מאפשרת לא רק ניתוח ביקורתי של השיח של החברים בוועדה הסודית, אלא גם זיהוי תהליכים לא מודעים של הזדהות אצל פרשנים שונים עם פנטזיות שכיחות אשר פזורות בשיח זה ואיתור ההטיות שהזדהות כזו יוצרת בקריאה הרווחת של תולדות הפסיכואנליזה . ראשיתה של התנועה הפסיכואנליטית נראית אחרת כאשר מתבוננים בה לאור ניתוח של המתחים הרגשיים ושל התהליכים הקבוצתיים בפעילותה של הוועדה הסודית . בהיעדר תיאוריה הולמת לניתוח שיטתי וביקורתי של מתחים רגשיים לא מודעים בקבוצות, נותר מרחב ביניים עמום, שטח הפקר שנפרש בין הפוליטי לבין הפסיכולוגי . כאשר תופעות הקבוצה אינן זוכות לפענוח שיטתי אלא רק לפרשנות אינטואיטיבית, פרשנות כזו מוּעדת להזדהות עם פנטזיות לא מודעות שמגולמות בתופעות הקבוצה, הזדהות שאותה אני מכנה היקסמות פנטזמטית . גם מבחינתי, החקירה של תולדות הוועדה הסודית הייתה כרוכה בהתפכחות מאותה פרשנות שכיחה אשר מדגישה שוב ושוב את התלות של הפסיכואנליזה בפרויד . פרשנות כזו נראתה לי נכונה אינטואיטיבית, עד שמצאתי כיצד להתייחס לתופעות הקבוצה שתמיד נזנחות בקרן זווית או זוכות להתעלמות גורפת . התיאוריה של ביון היא המשגה של ההתנסויות שעבר בקבוצות שונות . המשגה זו הובילה לשורה של יישומים, ובכללם, בראש וראשונה, מה שמכונה סדנאות יחסי קבוצות . התנסות בסדנאות יחסי קבוצות כרוכה בחשיפה ישירה לתופעות הקבוצה, משמע לאותו רובד של מתחים רגשיים שכרוכים בהכרח בהשתתפות בקבוצה אנושית, כמו גם להתנהגות של אנשים בקבוצות במצבים של עמימות וחרדה . עבורי, ההתנסות בסדנאות יחסי קבוצות הייתה חיונית להבנת ההמשגה של ביון, ובהכרח הייתה גם תנאי לפיתוח גישה אחרת למחקר תופעות היסטוריות, חברתיות ותרבותיות, התבוננות הממוקדת בשטח ההפקר של תופעות הקבוצה . ספר זה נכתב בעקבות התנסות חוזרת בסדנאות יחסי קבוצות בד בבד עם קריאה בספרו של ביון התנסויות בקבוצות ) 1992 ( שבו הוא מציע מערכת מושגית שממשמעת את ההתנסות בכאוטיות הסוחפת והמאיימת של קבוצות אנושיות . באמצעות המשגה זו של המתחים הרגשיים שנוצרים בקבוצות אפשר לראות כי תופעות הקבוצה מעצבות מערכת מורכבת של הגנות חברתיות, אשר נמצאת בתשתית בניית החברה ויצירת התרבות . התיאוריה של ביון על קבוצות טומנת בחובה פוטנציאל שטרם מומש במלואו לחיבור משמעותי בין הפוליטי לבין הפסיכואנליטי . אפשר לדמות את תופעות הקבוצה למטבע שמצדו האחד התבליט הפוליטי — סמלים של עוצמה, ומצדו האחר התבליט הפסיכואנליטי — אדיפוס פותר את חידת הספינקס ; במסגרת מטפורה זו, חקירה של תופעות הקבוצה בזירה הפוליטית, במערכת החברתית
|
|