|
עמוד:8
] 8 [ ה מ ב ו ך ה כ פ ו ל ואף להציע תהליך של אבל . גישה זו פורצת דרך בתחום הקולנוע בארץ ואף בעולם . חוקרים כבר כתבו על ייצוג השורדים בקולנוע הישראלי כמשקף את היחס הלא מכיל של החברה הישראלית אליהם ; מחקריה של פרידמן הוסיפו נדבך המגדיר את חשיבות סרטי הדור השני והשלישי כמלאכת זיכרון המובילה להבנה עמוקה של טראומת השורדים, ובכלל זה ראייה מחודשת של קורותיהם בתקופת השואה ושל אופן העברתה של הטראומה לדור השני . חשיבותו של סוג עדות ( "עדים באמצעות הדמיון" ) שסרטים שנוצרו בידי הדור השני והשלישי לשואה ( רובם סרטי תעודה ) מספקים לצופים מודגשת במאמרה "עדות לטובת העדים" על סרטה של ציפי רייבנבך הבחירה והגורל ( 1993 ) . פרידמן גורסת שסרטי עדות אלה מוּנעים מהצורך לבלום את הכחשת השואה תוך כדי התמקדות בנוכחותם המתמעטת והולכת של עדי הראייה, כלומר של השורדים . הסרטים מזמנים ברית ייחודית המעמידה מרחב העברה בין השורדים למראיינים, וגם סוג חדש של הקשבה ואמפתיה . כך מאופיין הסרט שהוא החלק הראשון בטרילוגיה המשפחתית של רייבנבך . זוהי גם הטענה המרכזית ב"עדות על השואה בסרטים של קלינג, ניימן ופינקיל" . כאן המחברת בוחנת סרטים שהופקו בשנות התשעים של המאה הקודמת, וסביר להניח שהקהל הישראלי טרם התוודע אליהם : סרטו של שרל ניימן ( Najman ) כלום הזיכרון נמס במים ? ( La mémoire est - elle soluble dans l’eau ? 1996 ) , סרטם של האחים דניאל ופסקל קלינג ( Cling ) מורשת ( 1996 Héritage, ) והטרילוגיה של עמנואל פינקיל ( Finkiel ) הכוללת את הסרט העלילתי הקצר גברת ז'אק על הטיילת ( Madame Jaques sur la Croisette, 1995 ) ; את הסרט העלילתי מסעות ( 1999 , Voyages ) ; ואת הסרט התיעודי הקצר ליהוק ( 2001 Casting, ) . מה שמונח על כף המאזניים בסרטים האלה, נטען, הוא ניסיון מכוּון לחקור את גבולות הייצוג התיעודי חקירה שונה ולאשר מחדש את כוחו האיתן של הדמיון שיכול באמצעות חזון אישי יצירתי להעביר מציאות מזעזעת וכאובה, מציאות טראומטית . המאמר "המורשת הכפולה של ארבייט מאכט פריי " חוקר את סוגיית הזיכרון באמצעות שני סרטים תיעודיים שניסו להתמודד כל אחד בדרכו עם תהליך ההפקה וההצגה של המחזה השנוי במחלוקת ארבייט מאכט פריי של תיאטרון עכו בבימויו של דודי מעיין : אל תיגעו לי בשואה של אשר טללים ( 1994 ) ו בלגן ( Balagan ) של אנדרס וייל ( Veiel ) מ- 1993 . פרידמן מייחדת את רוב מאמרה לסרטו של טללים, והיא אינה מסתירה את העדפתה . אל תיגעו
|
|