פתח דבר

עמוד:12

יחיאל גלבוע 12 ובמתן פתרונות . היא עוסקת במהות הדברים - בהטלת ספק, בדיון ביקורתי, בהעלאת שאלות כגון למה ומדוע וכיצד זה מן האפשר, והשאלות הענייניות בכל תחום שבו היא עוסקת הן החלק החשוב . גם אם אין תשובות, השאלות מאפשרות את הדיון - העלאת היפותזות, הפרכתן והעלאת היפותזות חדשות, וחוזר חלילה, וכך הדיון מופרה והעניינים מתבהרים . מטרתו של ספר זה להרחיב את היריעה בממד הפילוסופי של הטכנולוגיה ולבחון את השפעת ההתפתחות הטכנולוגית המואצת על ההתפתחות המדעית והאינטראקציה בין המדע לטכנולוגיה . הפילוסופיה של הטכנולוגיה, המתארת ומבקרת את הטכנולוגיה, עודנה בראשית דרכה . מאמצע המאה ה‑‑ 20 התחילו פילוסופים להתעניין בה, וזאת עקב ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, שנבעה בעיקר ממלחמות העולם והמלחמה הקרה . כיום, השפעתה של הטכנולוגיה ניכרת בכל המישורים ותקציביה גדולים לאין ערוך מתקציבי המדע . יתרה מזאת, כיום חלק גדול מהמדע הוא מדע יישומי, שנגזר הן בדרישותיו והן בתקציביו מהדרישות הטכנולוגיות והתקציבים הטכנולוגיים . במציאות עניינים זו ניכרת חשיבות רבה לשאלת הרציונליות בתהליך ההתפתחות הטכנולוגית, על מאפייניה הייחודיים, ולאינטרקציה עם המדע, וטרם הוצגה לכך הנהרה פילוסופית הולמת . בהיבט החברתי, הדיון בתהליכי הבקרה והשליטה בטכנולוגיה נמצא בתחילת דרכו, ולא נראה שהגורמים העיקריים העוסקים בטכנולוגיה - הממשלות, בתי הספר בתחומי הטכנולוגיה והניהול, ומנהלי הפירמות הטכנולוגיות‑‑עסקיות בתעשייה - מקדישים לכך את מלא תשומת הלב הנדרשת . בתחום הטכנולוגיה התפיסה היא מדעית בעיקרה, בתחום הניהול התפיסה ממוקדת בניהול מדעי‑‑טכנוקרטי, ובתעשייה התפיסה היא בעיקרה רציונליות אינסטרומנטלית, בראייה קצרת טווח . בחינוך הטכנולוגי, לימודי הטכנולוגיה הם מבוססי מדע ( במיקוד

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר