תקציר

עמוד:8

8 דוח מחקר ועוד : בקרב אנשים מרקע כלכלי חלש, אחוזון ההכנסה של המועסקים בהיי-טק גבוה בממוצע בכ- 17 אחוזונים מזה של מועסקים בענפים אחרים, בפיקוח על רמת ההשכלה ומחוז המגורים של אותם אנשים . ( 2 ) רוב המועסקים בהיי-טק מגיעים מרקע כלכלי חזק ; מיעוט קטן מגיעים מרקע כלכלי חלש . כ- % 70 מהמועסקים בתעשיית ההיי-טק גדלו במשקי בית שהשתייכו לחציון ההכנסות העליון, לעומת כ- % 10 שהגיעו ממשקי בית מרבעון ההכנסות התחתון . רק % 5 מכלל האנשים שגדלו במשקי בית ברבעון ההכנסות התחתון השתלבו בהיי-טק, ובקרבם הייצוג של נשים, חרדים וערבים נמוך במיוחד . ( 3 ) לרוב המועסקים בהיי-טק סוג השכלה שאינו נפוץ בקרב אנשים מרקע כלכלי חלש . רוב המועסקים בענפי היי-טק ( כ- % 55 ) הם בעלי השכלה גבוהה במקצועות Science, Technology, Mathematics, and Engineering ( STEM — מקצועות הליבה במדעים : מדע, טכנולוגיה, מתמטיקה והנדסה ) או במקצועות תובעניים אחרים . רק % 5 . 7 מהאנשים שגדלו במשקי בית ברבעון ההכנסות התחתון הם בעלי השכלה דומה . ( 4 ) השכלה בתחומי STEM-ה מגדילה מאוד את סיכויי ההשתלבות בהיי-טק . לאנשים שגדלו במשקי בית מרבעון ההכנסות התחתון ולמדו לתוארי STEM באוניברסיטה או במכללה סיכוי גבוה פי 3 . 5 ו- 5 . 6 ( בהתאמה ) להיות מועסקים בהיי-טק לעומת אנשים בעלי תעודת בגרות בלבד . לעומת זאת, אין הבדל ממשי בסיכויים של אנשים שלמדו תארים שאינם STEM ושל אנשים בעלי תעודת בגרות בלבד להשתלב בהיי-טק . ( 5 ) הכשרה מקצועית טכנולוגית של משרד העבודה ( מה"ט — המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע ) מתואמת גם היא עם הסיכוי הגבוה של אנשים מרקע כלכלי חלש להשתלב בהיי-טק . הסיכוי של בוגר מה"ט להיות מועסק בהיי-טק גבוה פי 6 . 2 מהסיכוי של אדם בעל תעודת בגרות בלבד . בהשוואה להשכלה אקדמית — מה"ט שנייה רק לתוארי STEM בהגדלת הסיכוי להשתלבות בענף . עם זאת, המתאם של מה"ט עם "קפיצה" לרבעון ההכנסות העליון נמוך מזה של כמעט כל המסלולים האקדמיים . ( 6 ) למספר היחידות בתעודת הבגרות באנגלית ובמתמטיקה מתאם חזק עם הסיכוי להיות מועסק בהיי-טק . ככל שגדל מספר היחידות באנגלית ובמתמטיקה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר