|
עמוד:12
] 12 [ אישיות ושלטון שממילא שליטתם בהם חלקית בלבד, ונוח להם שלא להתמודד איתם . מקרי הבוחן שבחרתי מתמקדים ביוצא דופן ואינם בוחנים את מעשיהם הלא מרהיבים — גם אם היו טובים ומועילים — של המנהיגים הפוליטיים באירופה של המאה העשרים שהשינוי שחוללו היה חלקי או מדורג . אילו בחרתי במנהיגים ״נורמלים״ יותר, חריגים פחות, הייתה התוצאה ספר אחר . אבל הייתי חייב לבחור . וקשה להכחיש שהמנהיגים שבחרתי לכלול בספר הזה שינו את פני ההיסטוריה של אירופה שינוי חשוב וממשי, לא פעם שלילי עד מאוד . הספר בנוי אפוא ממאמרי פרשנות על כמה אישים פוליטיים בולטים . הוא בוחן את דרכם אל השררה ואיך השתמשו בסמכותם . יש להדגיש שהמאמרים אינם מיני-ביוגרפיות . על כל אחד מן המנהיגים שבחרתי, בשל חשיבותם והשפעתם העצומה, כבר נכתבו ביוגרפיות רבות, שהתבססו על מחקרים היסטוריים רחבי היקף . אני הסתמכתי על הביוגרפיות האלה ועל עבודות מחקר חשובות אחרות שנעשו על האישים האלה . איני מתיימר לטעון שעשיתי מחקר ראשוני משלי על המנהיגים האלה, למעט בפרק על היטלר, שבו נעזרתי במחקר מפורט שעשיתי לפני כמה שנים . הפרקים בנויים במתכונת דומה . תחילה אני מתבונן בתכונות האישיות ובתנאים המוקדמים שנתנו עדיפות לסוג אישיות מסוים ופתחו לפני המנהיג את האפשרות להגיע לשלטון . אחר כך אני בוחן צדדים נבחרים שבהם השתמש המנהיג בכוחו ובסמכותו ואת המבנים שאפשרו אותם . כל פרק מסתיים בהערכת המורשת של המנהיג הנדון . המבוא מפרט את מסגרת החקירה ומציג הנחות כלליות על התנאים ועל הפעלת הכוח, ואלה נדונים אחר כך דיון משווה בדברי הסיכום . השתדלתי להמעיט ככל האפשר בהערות ובמראי מקום . זהו ספר על היסטוריה, גם אם היסטוריה קרובה ולפעמים עדיין מכאיבה . אירופה כבר התקדמה והתרחקה מן הזמנים המתוארים כאן, ולמרות כל הקשיים המטרידים של ההווה זוהי התקדמות חיובית ביותר, בייחוד לנוכח הזוועות שאירעו במחצית הראשונה של המאה העשרים . מאורעות מן הזמן האחרון זרעו אור על נושאים חברתיים ופוליטיים — גזענות, אימפריאליזם, עבדות, סוגיות של מגדר וזהות — שלבשו צורות ביטוי חדשות, ועל כל פנים שונות משהיו להם במאה הקודמת . והפוליטיקה שוב אינה עולם גברי בלעדי כמו שהייתה בעבר, וגם זו תופעה ראויה לשבח . רק אחד ממקרי הבוחן בספר הזה עוסק באישה, וזה מעיד עד כמה הייתה הפוליטיקה במאה העשרים נחלתם של גברים בלבד . אין בו גם שום אדם שאינו לבן, וזו תזכורת
|
|