הקדמה

עמוד:8

את גבולות העצמי בתחומים שונים, וכן לשימוש במנגנוני הגנה, לעיתים מזיקים, כדי לתת מענה לתחושות השליליות שנלוות אליהם ( Isaksson et al . , 2021 ) . ה"א הן תסמונות המאופיינות בהתנהגויות המבטאות שליטת יתר ( צמצום או הימנעות או התנהגות מפצה ) או תת‑‑שליטה על האכילה ( זלילה ) , הגוף והחיים, בתגובה לצורך כפייתי לשדרג את העצמי ו / או את המראה דרך רזון ; או להשיג תחושת שליטה בתגובה לתחושת דחיפות רגשית ( Distress Intolerance ) ; ו / או קושי להכיל מצוקה או תחושות שליליות כגון : מבוכה, בושה, חריגות וכד' . נערות עם ה"א מדווחות על מגוון מצוקות שקדמו להתפתחות ההפרעה : ביטחון עצמי ירוד, קשיים חברתיים, בדידות, תחושת ניכור בבית הספר או במשפחה, התערערות רגשית, חרדה, העדר תחושת ייחוד או משמעות, כעס או זעם, דיכאון או תחושת ריקנות, תחושה של "אני לא מספיק טובה", "אני רק בינונית" וכן קושי להתקדם בצמיחה ובגדילה מותאמת גיל . כל אלו הם תולדה של גורמים ביולוגיים, אישיותיים וסביבתיים לצד חוויות טראומטיות, ויחד הם יוצרים פגיעות לה"א . בה"א הצרכים הפיזיים והנפשיים האלה מושלכים על הגוף, שנחווה כזירה המתאימה לאימון בבחינת גבולות ויכולת שליטה עצמית, כאובייקט שעליו מושלכים הכעסים, הזעם והכאב, הן מפני שמקצת המתבגרים חווים אובדן שליטה על השינויים הגופניים והן מפני שהגוף הוא חלק מהעולם הרגשי של כולנו ודימוי הגוף מבטא את האינטגרציה בין הפן הפיזי לפן הרגשי ( , Golan 2023 ) . לפיכך, בספר הנוכחי נחדד את המונחים השונים בהקשר הזה, נעסוק בגורמים המשפיעים על דימוי הגוף ונדגים את מגוון האסטרטגיות להתמודדות עם דימוי גוף שלילי . שליטת יתר באכילה מתבטאת, בין היתר, בצמצום הכמות הנאכלת או מגוון המזונות, נוקשות בנוגע לשעות ומקום האכילה ועם מי אוכלים, חיתוך אוכל וזריקה שלו ולעיתים הפעלת התנהגות מפצה לביטול ההשפעה של האכילה דרך פעילות גופנית נמרצת, הקאות, יריקות, משלשלים ועוד . תת‑‑שליטה באכילה עשויה להתבטא באכילה מופרזת ללא בקרה כלשהי על סוג האוכל והכמויות, התקפי זלילה ולעיתים ניסיון להימנע מלשאת במחיר שלהם דרך פעולות פיצוי כגון פעילות גופנית ( פ"ג ) אובססיבית, הקאות, משלשלים ועוד . הפרעות האכילה העיקריות הן פיקה והפרעת העלאת גירה, שלא נעסוק בהן בספר זה, ה"א נמנעת מצמצמת ( ARFID‑ avoidance restrictive food Intake מוריה גולן | רחל פוגל 8

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר