פתח דבר

עמוד:14

14 אביבה גיטלמן 6 יחסי הזיקה בין את עצמו מיטלטל עמוקות בין היהדות לנצרות . התרבויות והאופן שבו תפס את הנצרות הביאו אותו להחלטה להמיר את דתו ולהתנצר - לא כ"עובד אלילים" המקבל על עצמו את עול המונותאיזם, אלא כיהודי המכיר בנצרות כהמשכה השלם של היהדות . לאחר מאבק פנימי שנמשך כשלושה חודשים שב 7 רוזנצווייג מהחלטתו להתנצר, ובחר להישאר יהודי . הבחירה ביהדות - אשר כטיבן של בחירות הרות גורל לא התרחשה ברגע אחד אלא בתהליך הדרגתי - נבעה ממודעות פנימית שאותה ניסה רוזנצווייג לתאר באמצעים פילוסופיים, בעוד התלבטויות בדבר זהותו האישית ליוו אותו גם בהמשך . תנועות נפש אלו, שהיו קשורות קשר בל יינתק במהלכי חשיבה והמשגה, הביאו את רוזנצווייג לכונן מערכת שפתית ומחשבתית מיוחדת . באמצעותה הוא ביקש להגדיר מחדש את זהותו, את המרחב הקיומי שבו הוא מתנהל ומעצב את אמונתו ואת זיקתו לאלוהים . לבסוף, טלטלות אלו הן אשר גרמו לרוזנצווייג ההיסטוריון והפילוסוף להתמזג עם רוזנצווייג איש האמונה המודרני, המעמיד במרכז התעניינותו את הקיום האנושי, והחותר לגילוי משמעות פנימית וחיצונית . התמזגות זו תשווה לו את מעמדו כהוגה אקזיסטנציאלי- דתי . 6 . בקטעי יומן שנכתבו בשנת 1906 ניתן לחוש בהערכה המיוחדת שחש רוזנצווייג כלפי היהדות כבר בנעוריו . בקטע יומן מ- 1906 . 9 . 29 מדמה רוזנצווייג את היהדות לתכשיט נדיר ואת היהודי המתבולל לאישה המזלזלת באותו תכשיט . ראו רוזנצווייג, מבחר אגרות וקטעי יומן , הורביץ, ר' ( תרגום ועריכה ) , מוסד ביאליק, ירושלים, תשמ"ז, עמ' 20 . לדיון באותו נושא ראו E . Meir . Letters of Love : Franz Rosenzwig’s Spiritual Biography and Oeuvre in Light of the Gritli Letters . Peter Lang . New York . 2005 . p . 27 . 7 . רוזנצווייג, מבחר אגרות , עמ' 39 . תיאור אישי של החוויה שהביאה את רוזנצווייג לשנות את אמונתו ניתן למצוא במכתב ששלח לרודולף אהרנברג . במכתב זה הוא מתאר חוויה שהפיחה בו אמונה ותקווה חדשה . ראו מאיר, אפרים, כוכב מיעקב , מאגנס, ירושלים, תשנ"ד, עמ' 24 ( עיינו הע' 30 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר