פתח דבר

עמוד:12

12 אביבה גיטלמן האלוהים והובדל מהעולם עד שחדל להיות רלוונטי . באין אלוהים העולם חולן, והמדע והתרבות זכו למעמד עליון ומוחלט . המצב המודרני - וכחלק ממנו תהליך החילון - הביא את האדם לידי בדידות קיומית שאופיינה בתחושת אימה, ניכור והיעדר משמעות . ב כוכב הגאולה , וכן במאמרים אחרים, עוסק רוזנצווייג רבות במצבו הקיומי של האדם המודרני החי בבדידותו 3 הוא קושר את המצב הקיומי היסודי הזה בתהליך וב"אילמותו" . הארוך של העצמת ה"אני" - שראשיתו עוד בפילוסופיה היוונית, 4 ושיאו בהגות האידיאליסטיות המודרנית ( "מאיונה ועד יינה" ) . תקופת המודרנה מזוהה גם עם האמנציפציה ודרך התהוותה של התרבות ההומניסטית שהתגבשה באותה תקופה . האמנציפציה וההומניזם ביקשו, כל אחד על פי דרכו, לגשר בין התרבויות, החברות והדתות השונות שאכלסו את היבשת האירופית . ראוי 5 שניתן דעתנו על כך, שדרכם כגורם מאחד ומלכד לא צלחה . עבור היהדות, האמנציפציה וההומניזם סימלו התנגשות חריפה בין תכנים מנוגדים וערכים סותרים . עבור רוזנצווייג הבעיות הללו לא תמצתו עצמן רק לבעיית ההגות המסורתית מול המודרנה, אלא גם לרצון לבחון את אופייה 3 . ראו סקירה בנדון אצל אליעזר שביד, "מול משבר ההומניזם", בתוך : תולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש , כרך א', עם עובד ומכון שכטר ללימודי היהדות, תל אביב, ,2003 עמ' 7 - 23 . 4 . פרנץ רוזנצווייג, כוכב הגאולה , יהושע, עמיר ( תרגום ) , מוסד ביאליק, ירושלים, תשס"ג, עמ' 53 . מטבע הלשון מורה על ראשית הפילוסופיה המערבית ביוון העתיקה ועד למפעלו הפילוסופי - 2,500 שנה אחר כך - של גיאורג וילהלם פרידריך הגל ( 1770 - 1831 ) , בן העיר יינה . מדובר על שרשרת ארוכה של שיטות פילוסופיות בעלות כיוון אידיאליסטי, שבמקום להעניק לאנושות הבנה טובה של המציאות, התעו את האנושות מדרכה והרחיקו אותה מן החיים . 5 . ראו שביד, תולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש , כרך א', עם עובד ומכון שכטר ללימודי יהדות, תל אביב, ,2003 עמ' 18 - 19 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר