|
עמוד:9
9 תיאולוגיה אישית רוחנית, התפלאתי מול עומק אבחנותיו הרוחניות והלמדניות, חשתי כי החייאה חוזרת ונשנית של הגותו היא צורך השעה . ראשית המסע שלי, שבסופו נולד ספר זה, נטועה במחשבות על אפשרות לגילויים חדשים מתוך קשרים סמויים הנובעים מהתפתחותו הרוחנית של רוזנצווייג, שמרביתם מופיעים ב כוכב הגאולה . בהדרגה הפכו המחשבות להבנות חדשות של נושאים, אופני מחשבה ועקרונות שהקים רוזנצווייג ושמקיימים את מחשבתו הפילוסופית . לאחר מכן חל תהליך ממושך של מחקר, התבוננות ושיח בחיפוש אחר הרחבה מושגית ותיאורטית של העקרונות שבחנתי, ואחר דוגמאות שימחישו ויארגנו אותם . התהליך כלל עיון במחקרים שתרמו להבנות שהתגבשו וקריאה בספרות ההולכת ומצטברת בנושאים הללו . "קיימתי" שיח מתמיד עם הוגים ואנשי רוח שדבריהם וכתביהם מהדהדים במהלך הספר : הכתבים של הרמן כהן, עמנואל לוינס, ולטר בנימין, מרטין בובר ורבים רבים אחרים . בד בבד קראתי דברי רבנים ואנשי אמונה, ואף רוחם ותפיסותיהם תרמו רבות להבנת הגותו של רוזנצווייג . כל אלו מצאו מקום גם בהערות השוליים הנרחבות, המשמשות כרקע, כהשלמה וכפרשנות לפנים הרבות של כוכב הגאולה ושל יתר כתביו של רוזנצווייג . כמי שהשכיל לתרגם מהלכים של התרבות היהודית מקדמת דנא ההולמים את תנאי התרבות, החברה והפוליטיקה המקומיים, זכה רוזנצווייג להימנות עם הפילוסופים היהודים היצירתיים והחדשניים ביותר של הפילוסופיה המערבית בעת החדשה, והוא אחד ההוגים הרלוונטיים והאקטואליים ביותר לעת הזאת . החומרים שמהם הוא שאב בבואו לפתח את כוכב הגאולה נטועים בחלקם הגדול בנקודת המבט ובתרבות היהודית : רקע תנ"כי והלכתי, מקורות מדרשיים ופרשנויות מיסטיות הלקוחות מהקבלה היהודית ומהקבלה החסידית - ספר התניא . ככזה, הספר מציב לפני קוראיו שורה ארוכה של דיונים מתחומים
|
|