הקדמה

עמוד:10

רמי קמחי 10 בטורקיה . את הכינוי " סרט בורקס " טבע ככל הנראה הבמאי בועז דוידזון . דומה שהפעם הראשונה שבה הופיע המסמן " בורקס " בהקשר שאינו גסטרונומי בשיח הקולנועי הישראלי הייתה בריאיון שערכה יעל אונטוקובסקי ) 1975 ( עם דוידזון על סרטו המצליח צ ' רלי וחצי , שבהמשך נודע כסרט הבורקס הראשון שלו . דוידזון לא דיבר שם על " סרטי בורקס " אלא על " תרבות בורקס ", והשתמש בביטוי לציון מה שהייתה בעיניו תרבות וולגרית ו " פרימיטיבית " של המהגרים המזרחים בישראל : יצאתי במלחמת חורמה נגד תרבות הבורקס , ופתאום תפסתי איזה אידיוט אני . ריבונו של עולם , בן אדם הולך בתוך יער של בורקס , בתוך יער של עדות , בתוך ג ' ונגל של מבטאים ושפות ] . . . [ ) אונטוקובסקי ,1975 57 ( . בספרו אוריינטליזם ) 1978 ( מצטט אדוארד סעיד את אנטוניו גרמשי , אשר טוען שמודעותו של חוקר תרבות לכך שהוא עצמו תוצר של תהליך היסטורי , ששיקע בו אינסוף עקבות אינטלקטואליים ורגשיים , היא תנאי הכרחי לכל קריירה רצינית בתחום זה . נראה שמחקר זה על סרטי הבורקס הוא חלק ממאמץ מתמשך שלי לבחון ערכים , אמונות ותבניות אסתטיות שהפיץ השיח הישראלי ושהשאירו עקבות קוגניטיביים ורגשיים בתודעתי במהלך שנות התבגרותי בישראל . לסרטי הבורקס נחשפתי לראשונה בילדותי . הסרטים הקסימו אותי . הם היו מצחיקים להפליא . נמשכתי אל מה שאלה שוחט הגדירה מאוחר יותר כ " אווירה הקרנבליסטית " והאנרכיסטית שלהם ) שוחט 1991 ( . מעולם לא עלה בדעתי שאמור להיות קשר בין משפחתי , משפחה ספרדית שהיגרה ממצרים לישראל בתחילת שנות ה – ,50 לבין האנשים על המסך שעליהם צחקתי , שהיו בעלי תרבות חומרית דלה וחיו בעולם יהודי פרה – מודרני . מבחינתי ,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר