|
עמוד:14
14 חנה שחר דברים שמיוצגים בשכלם כברורים ומובנים ( כמו יום ולילה ) לבין מה שהם לומדים ומפתחים על בסיס ניסיונם בחיים ( כמו אוכל טעים ) . היבט חשוב נוסף המהווה הרחבה של המושג ניתן על ידי 6 שטען שהתבוננות אמפירית המתמטיקאי אדמונד הוסרל ( Husserl ) , היא השלב הראשון בדרך להגיע למסקנות שניתן להכניסן למסגרת מדעית . התנאי לכך הוא שמי שעוסקים במחקר איכותני צריכים לוותר על שיפוטיות או תפיסות מוקדמות לגבי הנושא שאותו הם חוקרים על מנת להיות מסוגלים להתבונן בנתונים ולנתחם באופן אובייקטיבי ובלתי מוטה ( אקזיסטנציאליסטי ) ככל האפשר . שהרי הדבר שאותו רוצים לחקור נמצא אצל מי שאותם חוקרים, לדוגמה, שאילת שאלות שהתשובות להן ניתנות על ידי המרואיינים . גישה זו אומרת למעשה שלכל מחקר איכותני יש היבט פנומנולוגי . יחד עם זאת, לא כל מחקר איכותני חייב ליישם גישה זו . כל מחקר תלוי בשאלת המחקר שעליה רוצים תשובה . אפשר לתאר שני סוגים של מחקר פנומנולוגי, שכל אחד יניב תוצאות שונות : פנומנולוגיה תיאורית או הרמנויטית - מתייחסת ללימוד של ניסיון אישי ומחייבת תיאורים ופרשנות של משמעות התופעה שמשתתפי המחקר מדווחים עליה ( לדוגמה, מה חושבים מורים בעלי ותק רב על בינה מלאכותית ) . פנומנולוגיה של מהות התופעות שחווים בני אדם מחוץ לניסיון מעשי - מנתחת מהויות שנתפסות על ידי התודעה של אינדיבידואלים ( 2015 , Bayne and Montague , 2011 ; Padilla - Dí az ) ( לדוגמה, האמונה הפנימית לגבי מהו צדק ) . שני הסוגים הללו של פנומנולוגיה מייצגים שתי תפיסות שונות למדי זו מזו : הראשונה שייכת לגישה מסורתית, קאנטיאנית, הגורסת שפנומנולוגיה היא רק תופעות שנתפסות על ידי החושים, 6 . אדמונד הוסרל ( 1889 - 1976 ) , נולד למשפחה יהודית במורביה ( כיום צ'כיה ) .
|
|