1. מה בין פילוסופיה וחשיבה על מחקר איכותני?

עמוד:13

13 איכויותיו של מחקר איכותני והאמנות הפלסטית, וכן על הפוליטיקה . עקב הפרשנויות המגוונות של המושג קשה להסביר באופן מדויק את משמעותו, אך מוסכם שהוא כולל את הרעיונות הבאים : 1 . שאלת המעורבות לעומת ניתוק אובייקטיבי ; 2 . שמהלכו של הקיום האנושי יוצר את העצמי, 4 את מי שאנחנו ; 3 . שפירוש הדבר שמהותנו אינה ניתנת לנו מראש ; 4 . שיש לנו חופש להחליט מי אנו ואחריות לכך . פנומנולוגיה בהרחבה מכיוון שפנומנולוגיה היא למעשה הבסיס שעליו מתוכנן מחקר איכותני בחינוך ( 2015 , Creswell , 2013 ; Padilla - Dí az ) , ארחיב מעט על אודות מושג זה . על פי חוקרים מרכזיים בתחום, הבסיס הפילוסופי של מחקר איכותני נובע מפנומנולוגיה - לימוד תופעה, מהרמנויטיקה - פרשנותה המילולית, ומאקזיסטנציאליזם - מה שקיים . נובע מכך שהוא מעוגן למעשה בפרדיגמות פילוסופיות שונות, שכל אחת מהן מתמקדת בתפיסה אחרת של המציאות ( Guba and Lincoln , 2000 ; Denzin and Lincoln , 2018 ) . חוקרים אלה מונים 5 ופוסט-מודרניזם,פוזיטיביזם, פוסט-פוזיטיביזם, קונסטרוקטיביזם כפרדיגמות פילוסופיות חשובות שבהן מעוגנת פנומנולוגיה . אחד המקורות הפילוסופיים למושג פנומנולוגיה נמצא בספרו של עמנואל קאנט ביקורת התבונה הטהורה . קאנט הבחין בין הייצוג המנטלי של אובייקטים כפי שבני אדם מבינים אותם כשלעצמם, באופן בלתי תלוי בניסיון ( כשאני רואה כיסא אני יודע / ת שזה כיסא גם אם לא ישבתי עליו מעולם ) , לבין אובייקטים שנתפסים על בסיס ניסיון . דהיינו, קאנט עשה הבחנה בין מה שבני אדם מבינים על 4 . זוהי תפיסה שלמעשה מוציאה את האמונה הדתית לסוגיה, והיא היוותה המשך של מגמת התרחקות מהדת, שהחלה לקראת סוף המאה ה- 19 . 5 . תיאור מקיף של קונסטרוקטיביזם אפשר למצוא אצל : שחר, ח' ( 2011 ) קונסטרוקטיביזם בחינוך : הוראה, הערכה ומחקר . אבן יהודה : רכס אקדמי .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר