|
עמוד:14
14 מחקר מדיניות 193 | קווים מנחים ליישום פעילות מינהלת המעסיקים ופיתוח ההון האנושי לפי ההסכם הקואליציוני מסוף ,2022 זרוע העבודה כולל האגף להכשרה מקצועית יצאה ממשרד הכלכלה והפכה למשרד העבודה, בעוד פעילות מינהלת המעסיקים הושארה במשרד הכלכלה . פיצול זה אינו טבעי, והוא יצר חוסר ודאות באשר לחלוקת תחומי האחריות והסמכויות בין המשרדים השונים . המצב הזה פגע קשות בתפקוד תחום ההכשרות המקצועיות בכל המחצית הראשונה של שנת 2023 . בתקציב 24 / ,2023 שאושר בסוף מאי ,2023 הוחלט כי תקציב ההכשרות המקצועיות בשיתוף מעסיקים יועבר למשרד הכלכלה יחד עם מינהלת המעסיקים, בעוד האגף להכשרה מקצועית, שאצלו היו עד כה כלל סמכויות ניהול מערך ההכשרות, נותר במשרד העבודה עם תקציב מצומצם לפעילות תוכנית השוברים וכדומה . נכון לכתיבת שורות אלו, לכלל השחקנים בתחום ( לרבות משרד העבודה, משרד הכלכלה ומינהלת המעסיקים ) לא ברור באחריות איזה גורם נמצאות סמכויות התכנון, הפיקוח והביצוע של מערך ההכשרות . מצב זה איננו תקין ומביא לפגיעה קשה בציבור העובדים והמעסיקים הממתינים להכשרות ובפוטנציאל העלאת פריון העבודה במשק . יש לפעול בדחיפות להסדרת הנושא — אנו קוראים לשמור על פעילות המינהלת תחת משרד אחד עם האגף להכשרה מקצועית . לחלופין, אם הפיצול הבעייתי ייוותר על כנו, יש ליצור מנגנוני עבודה שיאפשרו חזרה לתפקוד תקין של מערך ההכשרות המקצועיות במשק ולהסיר את חוסר הוודאות שהוביל לקיפאון כלל ההכשרות במימון ממשלתי . לסיכום נדגיש כי הקמת המינהלת בד בבד עם הרפורמה שהותנעה באגף להכשרה מקצועית של זרוע העבודה אפשרו לישראל להיכנס למסלול הנכון לכיוון מדינות ההשוואה שסימנו כמדינות שנשאף להידמות אליהן . מדינות שבהן פריון עבודה גבוה, אי-שוויון נמוך והתאמה טובה יחסית בין היצע לביקוש ( כגון שווייץ, גרמניה ופינלנד ) . להערכתנו, טיוב פעילות המינהלת, על פי ההמלצות המובאות בדוח זה, יצעיד את ישראל צעד נוסף לכיוון אותן מדינות . למרות ההצלחות והחשיבות של הקמת המינהלת, מסקירת המצב הנוכחי עולים אתגרים לא מעטים — כמצופה מגוף חדש שהוקם בהליך מהיר במענה למשבר הקורונה . להלן רשימת המלצות לטיוב פעילותה .
|
|