הקדמה

עמוד:11

| 11 הקדמה תמריצים מעבירים מסרים . לעיתים קרובות מדי הדברים שאנחנו אומרים והמסר של התמריצים אינם מתואמים . אפשר להגיד לכל העולם שהאמת חשובה לנו . להגיד זה קל . אבל כדי שהטענה תהיה אמינה, יש לגבות אותה בפעולות שיש להן עלות, כמו לשלם את מחיר הכניסה במלואו . אם המסר והתמריצים הולמים, המסר יהיה אמין ומובן . כשמבינים איך ולמה תמריצים עובדים, אפשר לשפר אותם . מה יכולה חברת דיסני לעשות כדי שהורים ישקרו פחות ? היא יכולה לחייב בהצגת תעודות, כדי להוכיח את גיל הילדים . היא כמובן לא תעשה זאת, כי אנשים נוסעים לדיסני וורלד כדי ליהנות ולא כדי שיפקחו עליהם . הדרישה לתעודות תפחית כנראה את מספר המשקרים, אבל תהיה מטרד ותוליד רגשות שליליים . אז מה הפתרון ? הנה אפשרות אחת : חברת דיסני יכולה לבקש, שהילד יהיה נוכח בעת קניית הכרטיסים . הדרישה הזאת תחייב את רוכשי הכרטיסים להתמודד עם דילמת המסרים הסותרים, בדיוק כפי שקרה לי : האם אשקר בנוכחות בני או אשלם 117 דולר ? דיסני יכולה לקחת את זה עוד צעד קדימה ולשאול את הילד בן כמה הוא . כמובן, הורה יכול לאמן את הילד לשקר לקופאי . אבל זה כבר מסר חזק וברור שמותר לשקר . לא כל הורה ירצה להעביר מסר כזה . למה תמריצים הספר הזה עוסק בתמריצים . למי אכפת מתמריצים ? לכם ! למה שיהיה אכפת לכם מתמריצים ? כי רוב ההחלטות והמעשים שלנו מושפעים מתמריצים . אם אתם חושבים שזו הגזמה, אולי אחרי שנדגים מה זה תמריץ, תבינו שבהחלט עשיתם דברים בגלל תמריצים . אפילו עכשיו — העובדה שאתם יושבים וקוראים את הספר הזה, היא תוצר של תמריצים . אז מה הם תמריצים, ולמה הם חשובים ? כבר אמרנו שתמריצים מניעים את העולם . לא רק את שלנו, גם של שאר בעלי החיים . הנה דוגמה : לביאה שצדה בטנזניה חייבת להישאר בכיוון הרוח כדי להפתיע

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר