מאפייני המשבר

עמוד:11

11 משבר הדיור בישראל להעמיד במרכז מיזמים של התחדשות עירונית המעודדים חידוש של מרקמים ישנים 5 ואולם מיזמים אלו, שיש בהם ריבוי של שחקנים בעלי אינטרסים שונים, ובנייה לגובה . הם מיזמים מורכבים שהשלמתם דורשת זמן רב . הם מצריכים שילוב מושכל של תשתיות חדשות בתוך מרקמים עירוניים ישנים, התבוננות בסביבה העירונית בראייה כוללת והתמודדות עם המשמעויות החברתיות של שילוב בין אוכלוסיות מקומיות לאוכלוסיות חדשות . מן העבר השני, בנייה של יחידות דיור חדשות באזורי הפריפריה וכן חידוש וחיזוק של בניינים קיימים באזורים אלו מאתגרים את המדיניות הממשלתית, הנסמכת על מנגנוני השוק, שכן בעבור יזמים פרטיים אין היתכנות כלכלית לבנייה בפריפריה כל עוד הביקוש הוא לדיור במרכז הארץ . כדי לעודד ביקוש בפריפריה ולקדם בנייה של מרכזי ערים חדשים, נדרשת הקמת תשתיות מתאימות, בניית מוסדות ציבור ויצירת מקומות עבודה . משימה זו מצריכה השקעה עצומה מצד המדינה והירתמות של המגזר הפרטי לפיתוח מרכזי תעסוקה באמצעות תמריצים מפתים . ת ו כנ י ת א ס טר טגי ת מ קיפ ה ל דיו ר בשנת 2017 יצאה המועצה הלאומית לכלכלה בתוכנית אסטרטגית מקיפה לדיור לשנים 6 צוות בין-משרדי שעבד על התוכנית קבע יעדי פעילות למערכת התכנון 2017 - 2040 . אשר יאפשרו בנייתן של יחידות דיור למגורים שיספקו קורת גג למשקי הבית החדשים שיקומו בשנים הקרובות . מטרתו המרכזית של הצוות הייתה לקבוע את היקפי הבינוי שיידרשו בעתיד מתוך התחשבות בתהליך שרשרת הייצור והיקפי התכנון והרישוי . כדי להעריך את צורכי הדיור העתידיים בישראל, התבסס הצוות על מודל דמוגרפי כלכלי 7 ממצאי המודל הצביעו על גידול הבוחן את השינויים החזויים בהרכב האוכלוסייה . עקבי וניכר בביקושים לדיור שיצריך בנייה של כ- 5 . 1 מיליון יחידות דיור חדשות בשני 8 הצוות סבר שכדי לעמוד במשימה זו, יש מקום לבצע שינויי חקיקה העשורים הבאים . 9 וליצור כלים תכנוניים ייחודיים חדשים שאינם קיימים כיום בארגז הכלים . 5 המושג התחדשות עירונית מתייחס כאן לתוכניות פינוי בינוי ותמ״א 38 . 6 ראו רז-דרור וקוסט, אסטרטגית . 7 המתודולוגיה למודל פותחה במחלקת המחקר של בנק ישראל וזו הורחבה ועודכנה על ידי צוות המועצה הלאומית לכלכלה . ראו שם, עמ׳ 11 . 8 תוספת צורכי הדיור לתקופה זו הוערכה בכ- 60 אלף יחידות בנויות לשנה . ראו שם . הצוות בדק גם את קצב ההתקדמות של שרשרת הייצור משלב אישור התכנון עד שלב התחלת הבנייה וממצאיו הראו מציאות עגומה ולפיה % 80 מהדירות המתוכננות מגיעות לשלב התחלת הבנייה רק 15 שנה לאחר אישור התכנון, ורק % 20 מהדירות בנייתן מתחילה חמש שנים לאחר אישור התכנון . הערכתו הייתה שמערכת התכנון תמצא עצמה במרדף מתמיד בניסיון להדביק את קצב גידול האוכלוסייה . ראו שם, עמ׳ 7 - 8 . 9 שם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר