|
עמוד:14
14 | היהודים והמדע בחלקו הראשון של ספר זה, המחבר בהחלט מראה לנו בבקיאות רבה שהשאיפה והכבוד הרב לידע שאפיין מאז ומתמיד את הקהילות היהודיות – אשר לעיתים קרובות אולצו להסתגר בגטאות מאוד מופרדים משאר העולם – היא מאפיין שהמשיך להיות חיוני בחייהם של כל אלו אשר דרכם נפרדה מהדשדוש של האנושות במאה הקודמת . במקביל, הפיזיקה, אשר זמן רב הייתה תחום ידע המוגבל למספר מצומצם של אנשי אקדמיה, פרצה עקב החידושים המדעיים שהיא הביאה, העשירים באפשרויות יישום חדשות . כתוצאה מכך, הפכה הפיזיקה למקור של קידום חברתי עבור מהגרים צעירים או ילדי מהגרים שהיו מוכנים להשקיע את המאמץ הנדרש כדי לשלוט בתחום ולאחר מכן להעשיר אותו וליצור ולפתח רעיונות חדשים וגישות חדשות באמצעות שפיכת אור חדש על הטבע העמוק של העולם . הפיזיקה המודרנית הולידה דרכי חשיבה חדשות שהאופי ההגותי והעמוק שלהן השתלב עם התרבות היהודית המסורתית . לפיכך, אך טבעי היה שאנשים כה רבים ממוצא יהודי תרמו לזינוק הגדול של הפיזיקה בתחילת המאה העשרים, לאחר מלחמת העולם הראשונה ובמיוחד מאז סוף מלחמת העולם השנייה . תרומה זו התרחשה במיוחד בארצות הברית, אשר לאחר שהיא קלטה פליטים מהפוגרומים הפכה למקלט עבור מלומדים כה רבים שגורשו על-ידי הנאצים . התרומה התרחשה גם במדינות נוספות, וכך גרמניה איבדה את העליונות המדעית הכבירה שהייתה נחלתה בחלק הראשון של המאה העשרים . הבדיחה הרווחת בינינו הייתה : "אם קיים עולם של אנטי חומר במקום כלשהו ביקום , מיהם האנטי פיזיקאים שם ? " התשובה לבדיחה הייתה : "האנטישמים ! " רבים מהפיזיקאים הגדולים לא היו ממוצא יהודי , אבל
|
|