מבוא מאת אפרים פודוקסיק

עמוד:יב

יב הרציונליזם בפוליטיקה המודרנית — רגש של אי-נוחות ואפילו דחייה . ראשית, בניגוד לניסיונות הפילוסופיים הן של האידיאליזם הבריטי הן של פילוסופיית החיים, אוקשוט מגיע למסקנה שאין אפשרות למצוא מאחורי הריבוי את “המוחלט”, אם בדרך שכלתנית, אם בדרך חווייתית אינטואיטיבית . ביסוד תפיסת עולמו של אוקשוט עומדת ההנחה שריבוי רדיקלי בתנאֵי המצב המודרני הנו בלתי נמנע . יחד עם זאת, אוקשוט שולל גם את חוסר-הנחת הטמון באבחנה הזאת . הוא אינו חושב שאותו מצב של חוסר אחידות מוליך בהכרח לכאוס של פילוג, או כפי שהיינו אומרים היום — למצב הפוסט-מודרני של הִתרבּוּת בלתי נגמרת של נראטיבים מקוטעים . לדעתו, הקולות השונים שהחוויה המודרנית מתפלגת להם הם מבנים מסודרים ולכידים דיים על מנת שכל אחד מהם יניב תמונת עולם מסודרת וברורה . יתר על כן, אין סתירה מובנית בין הקולות הללו, ולכן לא נוצר דיסוננס פנימי בשעה שמתוודעים לכל אחד מהם . תחושת האנדרלמוסיה והכאוס נוצרת רק כאשר אופיים של הקולות האלה אינו מובהר כל צורכו וכתוצאה מכך מערבבים ביניהם שלא לצורך, או כאשר מנסים להכפיף אותם למבנה משותף כלשהו . המושג הפילוסופי הטכני שאוקשוט השתמש בו כאשר הציג לראשונה את תפיסתו זו הוא אופני החוויה ( modes of experience ) . בספרו החוויה ואופניה שאל אוקשוט : מהי הדרך להגיע לחוויה הטוטלית ( או “המוחלטת” ) ? משמעותו המדויקת של המושג “החוויה הטוטלית” הייתה אצלו מעט מעורפלת . הכוונה הייתה כנראה לשאיפת התבונה להגיע לתפיסת המציאות בכללותה ללא הזדקקות להתניות מחשבתיות ספציפיות — בדומה לאותה דרגת ידע שאפלטון כינה “דיאלקטיקה”, ידע אשר נמצא מעבר לידע המדעי הרגיל ( שלעולם נשאר מותנה ) ומאפשר לנו לתפוס את ה”אידיאות” ; או בדומה לדיאלקטיקה ההגליאנית אשר נהגתה כדרך להגיע לידע על “המוחלט” באמצעות החשיבה הרציונלית . תשובתו המסתמנת של אוקשוט לשאלה “מהי הדרך להגיע לחוויה הטוטלית ? ” הייתה דומה באופן עקרוני לתשובותיהם של אפלטון והֶגֶל : הדבר המוליך אותנו לקראת החוויה הטוטלית ( או אפילו מהווה אותה ) הוא “הפילוסופיה”, שאוקשוט הגדיר אותה כ”חשיבה ללא התניות” . אך לא בכדי נשאר המושג “חוויה טוטלית” מעורפל, ולא נעשה ניסיון להציג באופן מפורט כיצד מתבצע המסע אל עבר החוויה הזאת . התברר במהרה שאוקשוט היה די ספקני לגבי עצם היתכנותה של המשימה הזאת . למעשה, שלא כהגל ( ושלא כאפלטון ) , אוקשוט לא ניסה להראות לנו מה עומד בסוף הדרך הפילוסופית . בספרו עסק אוקשוט פחות בניתוח החוויה הפילוסופית

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר